2023. okt 26.

143. Aljas utcák (Mean Streets) (1973)

írta: mindennapra1film
143. Aljas utcák (Mean Streets) (1973)

mean_streets_1973_linen_original_film_art_f_600x.jpgUSA (Warner Bros., Taplin-Perry-Scorsese), 112 perc, Technicolor, krimi

Rendező: Martin Scorsese

Producer: Jonathan T. Taplin

Operatőr: Kent L. Wakeford

Forgatókönyv: Martin Scorsese, Mardik Martin

Szereplők: Harvey Keitel, Robert De Niro, David Proval, Amy Robinson, Richard Romanus, Cesare Danova

 

A Filmről

Az Aljas utcák a szervezett bűnözés középszintjén mozgó utcai gengszterek világáról és az elhúzódó fiatalság felvillanyozó, ugyanakkor destruktív hatásáról szól, a rendező egész életművén végigvonuló megváltáskereséssel a háttérben. New York olasz negyedében él Charlie (Harvey Keitel), a kisstílű bűnöző, aki nagybátyjának (Cesare Danova) dolgozik. Barátja, Johnny (Robert De Niro) eközben mindent megtesz az önpusztítás érdekében, hatalmas adósságokat halmoz fel és ami a legrosszabb, kihívja maga ellen egy helyi uzsorás (Richard Romanus) haragját is. Charlie-nak minden erejére szüksége van, hogy megóvja barátját a bajtól, miközben azt is titkolnia kell, hogy szerelmes Johnny unokahúgába, Teresába (Amy Robinson).

screenshot_2023-10-18_at_20-17-15_aljas_utcak_1973.jpg

Első komolyabb rendezésével Martin Scorsese máris bemutatta azt a mélységet és eredetiséget, amely később is filmkészítési stílusának alapja maradt. Az Aljas utcák még közel sem annyira hatásos, mint későbbi filmjei, de ahhoz képest, hogy egy zöldfülű rendezővel van dolgunk a végeredmény mindenképp említésre méltó. A remek forgatókönyv és a szintén jól megírt karakterek megmutatják milyen volt az élet Manhattan sötétebbik oldalán, a Little Italyban élő, első generációs olasz-amerikaiaknak. A film realizmusát csak fokozza a kézi kamera használata, ami által a néző is úgy érezheti, hogy az akciók és az erőszakos jelenetek az ő szeme láttára történnek. A végeredmény egy kőkemény film, amely jókorát merített Scorsese élményeiből és egyben megalapozta Robert De Niro későbbi karrierjét.

Harvey Keitel kiváló a jólelkű kisstílű bűnöző szerepében, a film igazi sztárja azonban Robert De Niro, akinek ez a szerep egyben az áttörést is jelentette, Teljesen meggyőzően alakítja a szinte pszichopata Johnnyt, miközben olyan energiákat és szenvedélyt visz a szerepbe, amelytől a karakter egyszerre válik szerethetővé és visszataszítóvá. A komoly, megfontolt Charlie és a lobbanékony, csapongó Johnny kulcsfigurák a hetvenes évek mozijaiban és egyúttal előképei azoknak a karaktereknek, amelyeket a két sztár formált meg a későbbiekben, legyen szó akár Scorsese, akár mások filmjeiről.

screenshot_2023-10-18_at_20-19-45_aljas_utcak_1973.jpg

Az Aljas utcák talán a Scorsese-életmű legjátékosabb, s egyúttal legrétegzettebb darabja. Amikor Martin Scorsese jelen filmet készítette, még valódi zsonglőrként viselkedett a filmtörténeti hagyománnyal. A helyét kereső, mégis utazás-fóbiával küzdő Charlie alakjával az európai modernizmus előtt adózik, improvizatív jelenetei Cassavetes-sugallatra utalhatnak, míg cselekményvezetésében a klasszikus gengszterfilmek hatása mutatkozik meg. Mindeközben nagyfokú személyesség mentén igyekezett feldolgozni önnön identitás- és vallási ellentmondásokból fakadó válságát. Akárhogy is, Scorsese egy kordokumentumként is felfogható New York-filmet forgatott, félig-meddig Hollywoodban; de még az éjszakai élet nosztalgikus és fülledt megjelenítése okán sem engedi meg az életmű két jellegzetes alakjának, az önjelölt megváltónak és az öntörvényű különcnek, hogy az olasz-amerikai életmóddal szórakozzanak. 

Érdekességek

- Bár a történet New York Little Italy negyedében játszódik, a jelenetek javát Los Angelesben vették fel, kiegészítve pár jelenettel, melyet a San Gennario Fesztiválon forgattak.

- Maga a rendező, Martin Scorsese is feltűnik egy villanásnyi jelenetben, ő alakítja a bérgyilkost.

- A film utolsó jelenetében a rendező édesanyját, Catherine-t láthatjuk, amint lehúzza redőnyt.

- A filmbéli színes bőrű táncoslány Jean Bell, aki a Playboy magazin történetének első fekete címlaplánya volt.

59cd1299b5106a2b49851d7a_1071-jean-bell.jpg

- A filmben két filmből tűnnek fel képkockák. Az egyik John Ford western klasszikusa, Az üldözők (1956), a másik pedig a Ligeia sírboltja (The Tomb of Ligeia, 1964) című film.

- A kocsmában részegen lelőtt férfit David Carradine alakítja, aki pedig lelövi őt az nem más, mint a saját testvére, Robert Carradine.

- A filmben felhangzó betétdalok szerző jogai tették ki a film költségeinek nagyjából a felét.

Vélemény

Vannak azok a rendezők, akiknek a neve egyet jelent a minőséggel, akiknek még egy-egy talán "gyengébbre" sikerült alkotása is bőven az általam elvárt szint vagy az általános filmes átlag felett van. Nálam egyértelműen ebbe a kategóriába tartozik Martin Scorsese is, és teljes mellszélességgel támogatom azon törekvését, amit - néhány társával egyetemben - próbál tenni a valódi mozifilmek megmentéséért. Mindezt csak azért mondtam el, mert az Aljas utcák biztosan nem tartozik a direktor legjobban sikerült filmjei közé, messze nem olyan úttörő és kiváló mű, mint későbbi alkotásai, ugyanakkor, mint karrierjének egyik kezdeti darabja, már remekül mutatja Scorsese tehetségét.

screenshot_2023-10-18_at_20-16-42_aljas_utcak_1973.jpg

Sosem kedveltem igazán Scorsese ezen filmjét és ez a véleményem az újbóli megtekintés után sem sokat változott. Tisztában vagyok vele, hogy nem lehet ugyanazt a minőséget elvárni egy akkor még gyakorlatilag elsőfilmes rendezőtől, mint amit a későbbiekben letett az asztalra, de kicsit mégis fanyalogtam a végén. A legfőbb gondom a filmmel az volt, hogy az Aljas utcáknak sokkal inkább van történése, mint valódi cselekménye, így pont az a rész maradt ki belőle, ami a későbbi alkotásait jellemezte. Emellett végig olyan érzésem volt, mintha egy vizsgafilmet néznék, nem pedig egy gengsztermozit. Mindezek mellett azért azt el kell ismerni, hogy a vérbeli scorsesés elemek már jelen vannak a filmben. Ezek egyike a sajátos operatőri munka, mint például az a kreatív megoldás, amikor Harvey Keitel részegen bóklászik a bárban, amit a fejéhez erősített kamerával oldottak meg, vagy a vágás fiatalos lendülete, nem beszélve a rendező késői filmjeit idéző befejezésről.

Amire viszont nekem sem lehetett egyetlen szavam sem, az a két főszereplő játéka. Mind Harvey Keitel, mind Robert De Niro egyaránt maximálisan odatette magát. Alakításuk olyannyira elnyerte Martin Scorsese tetszését is, hogy a későbbiekben mindkettőjükkel gyümölcsöző munkakapcsolatot alakítottak ki. A De Niro - Scorsese együttműködés kilenc további filmet, míg a Keitellel történő közös munka összességében 6 közös mozit eredményezett, nem beszélve arról, hogy mindhárman Hollywood megkerülhetetlen sztárjaivá váltak. Az Aljas utcák ugyan egyértelműen nem ér fel Scorsese legjobb filmjeinek szintjéhez, de mindenképp fontos darab a rendező életében, így egy megtekintést mindenképp megérdemel.

https://videa.hu/videok/film-animacio/aljas-utcak-1973-fhd-www.hdmozi.hu-ohDSXaoEpAmZESCj

Ítélet: 10/6,5

Szólj hozzá