2024. jún 14.

174. Mennyei napok (Days of Heaven) (1978)

írta: mindennapra1film
174. Mennyei napok (Days of Heaven) (1978)

mv5bzjmyzmu4ogytnjbiys00ytixlwjjmdutzjczzmqwmtm4yjqxxkeyxkfqcgdeqxvynti4mjkwnja_v1.jpgUSA (Paramount), 94 perc, Metrocolor, romantikus dráma

Rendező: Terrence Malick

Producer: Bert Schneider, Harold Schneider

Operatőr: Brian Probyn, Tak Fujimoto, Stevan Larner

Forgatókönyv: Terrence Malick

Zene: Ennio Morricone, Leo Kottke

Szereplők: Richard Gere, Brooke Adams, Sam Shepard, Linda Manz, Robert Wilke

 

A Filmről

Bill (Richard Gere) egy chicagói gyárban dolgozik, ám miután összetűzésbe keveredik a műszakvezetővel, elmenekül. Húgával (Linda Manz) és a velük tartó Abby-vel (Brooke Adams) elindulnak új munkalehetőségek után vadászni és meg sem állnak a gabonaföldig. Bill dolgozik, Abby pedig megismerkedik a gazdag farmerral (Sam Shepard). A férfi beleszeret a lányba és marasztalni próbálja. Amikor megtudják, hogy a férfi halálos beteg, és csak egyetlen éve van hátra, úgy döntenek, hogy Abby elfogadja a farmer házassági ajánlatát. Csakhogy Bill is szereti Abby-t, és ezt egyre nehezebben tudja elrejteni, ez pedig hamarosan tragédiához vezet.

screenshot_2024-06-08_at_13-37-00_mennyei_napok_1978.jpg

Mennyei napok első pillantásra laza szövésű kosztümös melodráma egy texasi gazdaság életéről az 1910-es években, ami Richard Gere színrelépését és Terrence Malick húsz évig tartó hallgatását előlegezte meg, de valójában sokkal inkább a fény és a levegő filmje, pontosabban a tapinthatóvá tett perspektíváé. Malick a hollywoodi reneszánsz néven ismert rendezőgeneráció legkülöncebb tagja, a látványmozi elkötelezett híve, aki előszeretettel alkalmazza filmjeiben a szimmetrikus kompozíciót és a panoráma tájképeket. Első két nagyjátékfilmje, a Sivár vidék és a Mennyei napok egyaránt törvényen kívüli párok témáját dolgozza fel, akárcsak Arthur Penn Bonnie és Clyde-ja.

A Mennyei napok már nem csupán egy rációtól megfosztott világ borús állapotrajza, hanem legalább annyira egy társas kapcsolatokra fókuszáló, archaikus rétegekből táplálkozó melodráma is. A Sivár vidékből ismerős vándorlásmotívumot ezúttal bibliai allúziók sora egészíti ki, a bűnügyi narratíva helyett pedig a szerelmi háromszög-helyzetben összeláncolt sorsok végzetszerű tragédiája adja a mű igazi velejét. Azonban nem a bűnügyi szál - vagy épp a szerelmi háromszög - ami emlékezetessé teszi ezeket a filmeket. Malick a mozit leginkább intenzív vizuális élményként fogja fel, aminek legszebb példája mostani filmje, amely feledhetetlenül adja vissza a XX. század eleji amerikai élet képét. A bevándorlóktól ellepett keleti parti nagyvárosok elhanyagoltsága és nyomora áll szemben a végtelen préri tágasságával, ugyanakkor a két helyszínt mégis összeköti a megkerülhetetlen osztálytagozódás. Malick ezt a környezetet úgy tölti meg élettel, hogy a két férfi közé odahelyez egy nőt, így a rivalizálás végül tragédiába torkollik, ugyanis mindketten birtokolni szeretnék azt, aki nem akar más tulajdona lenni. Biográfiai szempontból talán éppen ez Malick legszemélyesebb opusza – a rendező ugyanis zsenge kamaszkorában sok nyarat robotolt végig mezőgazdasági munkásként, s ezen élmények nagy hatást gyakoroltak rá.

A történetet Malick a hosszú párbeszédek helyett lényegében a némafilmekből vett technikával görgeti tovább. a jól megkomponált, könnyen értelmezhető képeket a régi inzertek parafrázisaként egy narrátor kíséri. Miként a Sivár vidékben, itt is egy nő (Linda Manz) mondja és magyarázza el a férfiak viselkedését, kiváltképp azt, ahogy az erőszak felülkerekedik jobbik énjükön. Minden szépsége és idilli környezetének ellenére a Mennyei napok tele van szenvedéssel, küzdelemmel, pusztítással és az emberi élet hányattatásain való elmélkedéssel, amit a rendező későbbi filmjeiben is tetten érhetünk. Malick nagyszerű beállításait (Malick ötletének megfelelően a film legtöbb jelenetét alkonyatkor és hajnalban rögzítették) Néstor Almendros valamint a stáblistán csupán mellékesen megemlített, ám állítólag az operatőri munka dandárját végző Haskell Wexler gyönyörű, méltán Oscar-díjas operatőri munkája kelti életre és tölti fel átható energiákkal, miközben Ennio Morricone egészen megindító dallamai szólnak zenei aláfestésként. 

screenshot_2024-06-08_at_21-34-16_mennyei_napok_1978.jpg

Habár az ítészek előző filmjét is keblükre ölelték (sőt, annak jelentőségét sokan egyenesen Orson Welles pályakezdéséhez mérték), a Mennyei napok talán még elsöprőbb szakmai sikert hozott számára. Számos elismerést begyűjtött, és Cannes-ban 1979-ben a legjobb rendezőnek járó díjat vehette át. Terrence Malick karrierje a hetvenes évek végén mégis „kettétört” és húsz évig nem állt elő újabb alkotással. Az elkövetkezendő két évtizedben hollétét és életkörülményeit illetően főként találgatások láttak napvilágot – egyesek szerint madárlesen utazta be Texast, mások úgy vélték, elmerült a zen buddhizmus világában, egyéb híresztelések szerint pedig remeteként élt egy távoli vidéken.

Érdekességek

- Néstor Almendros operatőr ideiglenesen megvakult a forgatás alatt. Minden felvétel előtt az asszisztense egy Polaroid fényképezőgéppel készített egy képet, amelyet aztán egy nagy teljesítményű nagyító alatt nézett meg.

- Mielőtt Richard Gere megkapta volna, Al Pacino, John Travolta és Dustin Hoffman egyaránt visszautasította Bill szerepét.

- Az égbe emelkedő sáskák felvételét fordítva vették fel, a helikopter személyzete mogyoróhéjakat dobált lefelé, a színészek pedig visszafelé sétáltak.

days-of-heaven-5.jpg

- Bár Richard Gere első említésre méltó szerepe a Nappalok és éjszakák (Looking for Mr. Goodbar, 1977) volt, valójában a Mennyei napokat készítette először, de a film vágása két évig tartott, ezért csak 1978-ban került a mozikba.

Vélemény

Vannak azok a filmek, melyek nem is igazán amiatt kerülnek be a legelismertebb alkotásokat tartalmazó listára, mint filmművészeti értékek, hanem sokkal inkább vizuális élményként. A Mennyei napokat az egyik legszebben fényképezett filmnek tartják, teljes joggal. Terrence Malick alkotása oly mértékben fekteti a hangsúlyt a végtelen búzamezőkre, az ott dolgozó emberekre, a napfelkeltére és naplementére vagy épp a szuperközeliben ábrázolt, búzakalászokon csücsülő sáskahadakra, hogy ez magának a történetnek a rovására megy. Mindez pedig Ennio Morricone zenéjével karöltve nem a sokak által megszokott, történetszerű elbeszélési módját adja a történetnek, hanem egy jóval líraibb hangvételű, vizuálisan tökélyre fejlesztett költeményt eredményez.

A Mennyei napok egy különleges filmélmény, de mindezt csak akkor sikerül megélnünk, ha képesek vagyunk ráhangolódni a rendező nem mindennapi világlátására. Ez nekem nagyrészt sikerült, így aki szintén sikerrel jár, annak tartalmas másfél órában lehet része a nézőnek. Mindezek miatt talán felesleges is a film pontos mondanivalóján töprengeni, mert ahányszor megnézzük, mindig valami más jelentéstartalommal fog bírni, de leginkább csak a gyönyörű képek és gondolatok egymásra vetítésével varázsol el minket. Ha valakinek ez kevés lenne, akkor mindenképp válasszon más filmet az esti programhoz, de a szebbik nem képviselői azért mindenképp tegyenek vele egy próbát, mert a fiatal Richard Gere és Sam Shepard további élményeket is okozhat számukra.

https://videa.hu/videok/film-animacio/mennyei-napok-days-of-heaven-1978-drama-romantikus-cUO5Yb2NSRBWnmeK

Ítélet: 10/8

Szólj hozzá

fényképezés biblia párkapcsolat táj road movie szerelmi háromszög Terrence Malick Richard Gere Zsigmond Vilmos munkásréteg