2024. jan 20.

155. Egy hatás alatt álló nő (A Woman Under the Influence) (1974)

írta: mindennapra1film
155. Egy hatás alatt álló nő (A Woman Under the Influence) (1974)

a_woman_under_the_influence_1974_poster_retouched.jpgUSA (Faces), 155 perc, színes, dráma

Rendező: John Cassavetes

Producer: Sam Shaw

Operatőr: Mitch Breit, Al Ruban

Forgatókönyv: John Cassavetes

Zene: Bo Harwood

Szereplők: Gena Rowlands, Peter Falk, Fred Draper, Lady Rowlands, Katherine Cassavetes, Matthew Cassel, Christina Grisanti

 

A Filmről

Nick (Peter Falk) művezetőként dolgozik egy nagy építkezésen, miközben Mabel, a felesége (Gena Rowlands) a régóta várt közös estéjüket készíti elő az üres lakásban. Nicknek azonban egy csőtörés miatt egész éjjel dolgoznia kell, így a meghitt édes kettesnek lőttek. Mabel elkeseredésében a városban bolyong, melynek során felszed egy ismeretlen férfit. Másnap Nick a munkatársaival tér haza, mert fél egyedül szembenézni feleségével. Mabel igyekszik jó háziasszonyként viselkedni, amikor azonban elkezdi átlépni az illendőség határait, a hirtelen haragú Nick nem bírja tovább. Miután Mabel viselkedése kezd egyre aggasztóbbá válni, Nick végül úgy dönt, elmegyógyintézetbe küldi feleségét. Hat hónap elteltével az asszony visszatér, azonban az állapotát illetően nem sok változás figyelhető meg rajta.

screenshot_2024-01-16_at_22-46-46_egy_hatas_alatt_allo_no_1974.jpg

John Cassavetes-t sohasem a látványmozi, hanem a hétköznapiságukban is összetett emberi kapcsolatok érdekelték. A görög származású rendező, színész és forgatókönyvíró és felesége, Gena Rowlands számos formabontó és merész alkotásban dolgoztak együtt, de portréjuk a totális idegösszeomlás szélén álló családanyáról rögtönzésen alapuló módszerük csúcsteljesítménye. Miközben az asszony egyre mélyebbre süllyed az őrületbe, mind inkább úgy érezzük, hogy viselkedészavara nem is olyan spontán, mint amilyennek látszik. Hasonlóképpen, a férj sem olyan egészséges, mint az elsőre hinnénk és gyakorlatilag ugyanez mondható el a házaspárt körülvevő rokonokról, barátokról és ismerősökről. Senki sem tudja ugyanis kezelni a fennálló, krónikussá váló helyzetet, hanem végeláthatatlan veszekedésekbe és pótcselekvésekbe menekül a család és a baráti társaság minden egyes tagja.

Cassavetes soha nem adta fel szerzőiségét, igencsak gazdag rendezői életművében mindig az improvizációra, a színészek szabadságára, a valóság minél hitelesebb megragadására törekedett szertelen, dokumentarista stílusával. Az eredetileg színdarabnak készült Egy hatás alatt álló nő jellege is ebből a Cassavetes-féle dokumentarizmusból ered. Mindemellett mindenféle manírt, forgatókönyvírói hatásvadászatot nélkülöz és átengedi a lehetőséget a színészeknek, ezáltal Gena Rowlands és Peter Falk ugyanolyan szerzőivé válnak ennek a családi drámának, akárcsak Cassavetes és az operatőre. 

screenshot_2024-01-16_at_22-47-44_egy_hatas_alatt_allo_no_1974.jpg

John Cassavetes az Egy hatás alatt álló nővel fájdalmasan komplex remekművet alkotott, mely szenvtelen, mégis testközeli, empatikus stílusával átélhető és életszagú szituációt ábrázol a lehető legközvetlenebb és legőszintébb módon. Filmjében a diszfunkcionális család funkcióképessége tárul elénk egy idegösszeomlást kapó családanya és a normalitás látszatát megőrizni próbáló férje család iránti elkötelezettségében – a szeretet, mint a családot összetartó érzelem egyszerre személyes és általános téma, miközben a családanyában (és olykor a családapában is) elkerülhetetlenül felismerhetővé válik a stábot összetartani igyekvő, de a feladat terhétől olykor összeomló alkotó is (John Cassavetesnek ráadásul ekkoriban már komoly alkoholproblémái voltak).

Érdekességek

- Ugyan Cassavetes eredetileg színdarabnak írta a filmet, de felesége, Gena Rowlands lebeszélte erről, mondván, hogy a szerep túlságosan megrázó és kimerítő lett volna ahhoz, hogy estéről estére eljátssza azt.

John Cassavetes a film elkészülte után sokáig nem talált forgalmazót a filmnek, és egy időben szó szerint a hóna alatt cipelte a tekercseket egyik mozitól a másikig, abban a reményben, hogy valamelyik mozi játssza majd a filmjét. Végül Martin Scorsese sietett a segítségére, aki történetesen nagy rajongója volt Cassavetes munkásságának, és megfenyegette a szervezőket, hogy az Alice már nem lakik itt (Alice Doesn't Live Here Anymore1974) című filmjét kivonja az egyik nagy New York-i filmfesztiválról, ha nem kezdik el játszani a filmet.

Gena Rowlands történetbeli édesanyját való életbeli édesanyja, Lady Rowlands játssza. Nick anyját pedig a rendező édesanyja, Katherine Cassavetes játssza.

- A két nő, akit Mabel az utcán kérdezget, miközben az iskolabuszra várakozik, Gena Rowlands valódi iskolai barátnői voltak.

- 1990-ben az Amerikai Egyesült Államok Nemzeti Filmmegőrzési Bizottsága beválasztotta a filmet a Nemzeti Filmarchívumba, mint "kulturális, történelmi vagy esztétikai szempontból jelentős alkotás".

Vélemény

John Cassavetes a nagyközönség számára leginkább színészként ismert, olyan nagyszerű filmekből, mint A piszkos tizenkettő vagy a Rosemary gyermeke. Azonban rendezőként, az amerikai független film úttörő alkotójaként szintén jelentős szerepet töltött be filmes berkekben. Saját magát is elsősorban rendezőként és forgatókönyvíróként, s csak másodsorban színészként tartotta számon. Gondolom nem tévedek azzal nagyot, ha kijelentem, hogy a legtöbben szintén inkább színészként tartják számon, mint rendezőként. Nekem ez az első filmje tőle, amiben rendezőként működött közre és szerencsére elmondhatom, hogy soha rosszabbat. Mondom ezt annak ellenére, hogy valójában fájdalmas volt végignézni. Ezzel azonban nem magát a filmet minősítem, hanem csupán azt, amit bemutat. 

image_11.jpg

Az Egy hatás alatt álló nő témájából adódóan ugyanis nem egy könnyű darab, ráadásul igencsak hosszú is, így megviseli a nézőt. John Cassavetes olyan érzékletesen, olyan valósághűen mutatja be a skizofrénia elhatalmasodását, mintha valóban testközelből tapasztalta volna meg ennek a szörnyű kórnak a rombolását. Nehéz feldolgozni amit a képernyőn látunk - részben az átélhetősége, részben pedig a briliáns színészek miatt. Amit a két főszereplő bemutat, az egyértelműen a színészet magasiskolája. Mind Peter Falk, mind Gena Rowlands játéka lenyűgöző és egyben alaposan a padlóba is döngöl. Utóbbi számomra a valaha is látott legjobb női alakítások egyike, így egy hatalmas rejtély számomra, hogyan is nem kaphatta meg az Oscar-díjat ez után a teljesítmény után.

awomanundertheinfluence03.jpg

Vétek lett volna kihagyni John Cassavetes remekművét, mert egy zseniális emberi és családi dráma bontakozik ki a szemünk előtt, amely bekúszik a bőröd alá és a gondolataidba, majd egészen a film legvégéig, a szintén szenzációs lezárásig nem ereszt el. Ugyanakkor pont ezek miatt az is biztos, hogy soha többet (vagy legalábbis egy jó ideig biztosan) nem szeretném megnézni. Akik azonban még nem látták, azok semmiképp sem hagyják ki, mert legalább egyszer mindenképp látni kell.

https://videa.hu/videok/film-animacio/egy-hatas-alatt-allo-no-141-perc-16-even-aluliak-szamara-nem-aj-48XIOUOE8Wy0J90x

Ítélet: 10/9

Szólj hozzá

család dokumentum skizofrénia független dráma színdarab őrület Oscar John Cassavetes