2023. okt 06.

Filmek a nagyvilágból 2. - Török gyümölcs (Turks fruit) (1973) (Hollandia)

írta: mindennapra1film
Filmek a nagyvilágból 2. - Török gyümölcs (Turks fruit) (1973) (Hollandia)

screenshot_2023-10-01_at_15-58-40_torok_gyumolcs_1973.jpgHollandia (VNF), 112 perc, színes, erotikus dráma

Rendező: Paul Verhoeven

Producer: Rob Houwer

Operatőr: Jan de Bont

Forgatókönyv: Gerard Soeteman, Jan Wolkers regénye nyomán

Zene: Rogier van Otterloo

Szereplők: Rutger Hauer, Monique van de Ven, Tonny Huurdeman, Wim van den Brink, Hans Boskamp, Dolf de Vries

 

A Filmről

Figyelem! Az írás egyesek számára felkavaró lehet és explicit női és férfi meztelenséget is tartalmaz. 

Paul Verhoeven neve sokak számára ismerős lehet, de ha a neve alapján nem is mindenkinek ugrik be elsőre, hogy kiről is van szó, a filmjei már jóval több ember számára lehetnek ismerősek. Ő rendezte ugyanis a Robotzsaru (RoboCop, 1987), az Elemi ösztön (Basic Instinct, 1992), vagy a Total Recall - Az emlékmás (1990) c. filmeket. A ma már több mint 40 éve Hollywoodban munkálkodó holland származású rendező 1973-ban, még nemzeti színekben megalkotta azt a holland filmet, amelyet máig az ország legsikeresebb és legnépszerűbb mozgóképeként tartanak számon. Az 1999-es Holland Filmfesztiválon a Török gyümölcsöt választották meg az évszázad legjobb holland filmjének, így nem is lehetett kérdés, hogy mindenképp foglalkozzak vele.

paul-verhoeven.jpg

Hollandia legismertebb színésze, Rutger Hauer alakítja a szabados életvitelű szobrászt, Eric Vonkot, aki viharos kapcsolatba kerül Olgával (Monique van de Ven), akinek szexuális étvágya éppen passzol az övéhez. A futó ismeretségből mély szerelem szövődik, és a fiatalok Olga anyjának (Tonny Huurdeman) tiltakozása ellenére összeházasodnak. A lány apjának (Wim van den Brink) halála után Olga azonban hirtelen hallani sem akar többet Ericről. A fiatalember futó kalandokban próbál feledést találni, de ez sem segít. Évekkel később újra találkoznak, ám egy újabb tragikus esemény ismét közbeszól.

turks17.jpg

A Török gyümölccsel Paul Verhoeven már mintegy előrevetítette későbbi nagy költségvetésű hollywoodi ciklusát, a szexualitás témáját kiaknázó Elemi ösztönt, Showgirlst (1995) és Csillagközi inváziót (Starship Troopers, 1997). A rendezőt gyakran érte kritika a tomboló erőszak és a nyílt szexualitás miatt, de ő mindig azt vallotta, hogy a filmjei nem befolyásolják, hanem csupán visszatükrözik a világot. A tragikus szerelmi történetet 42 nap alatt forgatták a francia új hullámot idéző módszerekkel: nem volt kidolgozott forgatókönyv, nem voltak próbák, kézikamerát használtak és gyors snitteket alkalmaztak, kerülték a mesterséges megvilágítást és az utószinkront is.

Jelen esetben is a Verhoeven munkáit mozgató szabad szerelem áll a középpontban, itt a szexuális kicsapongás a polgári értékek elleni végső roham eszköze. A főszereplő extrém viselkedésének köszönhetően a rendhagyó szerelmi történet végig provokatív marad, melynek hatását csak fokozza a Rutger Hauer és Monique van de Ven közötti sistergő vonzerő. A rendhagyó romantikus drámát ráadásul az 1974-es évben még Oscar-díjra is jelölték, amit végül ugyan nem kapott meg, Hollandiában igazi kasszasiker lett és mind a mai napig a legsikeresebb holland film , nem mellesleg Rutger Hauert is az ország legismertebb színészévé tette. A holland filmművészetet azelőtt nem nagyon jegyezték az európai filmtőzsdén, ám a Török gyümölcs nemcsak Verhoevenre, hanem a holland filmekre is ráirányította a figyelmet. Egy müncheni mozi például két évig folyamatosan játszotta a filmet, mindvégig nagy érdeklődés mellett. 

Érdekességek

Gerard Soeteman forgatókönyvíró, Paul Verhoeven rendező és Rutger Hauer a '60-as évekbeli Floris cimű kalandfilm-sorozat forgatásakor találtak egymásra.

Jan Wolkers Willeke van Ammelrooy-t akarta viszontlátni Olgaként, ám mikor kiderült, hogy kopaszra kell borotválnia a fejét, kiszállt a filmből, ráadásul az sem tetszett neki, hogy Rob Houwer producer csak 19.000 guldent fizetett volna az áhitott 50.000 helyett.

Rob Houwer túlzottan szomorúnak találta a film befejezését, és szerinte a nézőknek se tetszett volna, ezért követelte, hogy Verhoeven forgasson egy másik befejezést. Ez azonban az egész stáb tiltakozását váltotta ki, mire Houwer hosszas viták után mégis elfogadta az eredeti befejezést. 

- Paul Verhoeven apja nem akarta látni a filmet a "Jobban baszok, mint Isten" sor miatt.

- Monique van de Ven a való életben az operatőr, Jan de Bont felesége volt 1973 és 1988 között. Az operatőr a színésznővel való szolidaritás kifejezéseként szintén kopaszra borotváltatta a fejét.

Vélemény

A holland filmművészet nálam gyakorlatilag egyetlen filmben merült ki eddig, az pedig nem igazán tartozik a legveretesebb filmek közé. Már a film címéből (A suttyó család) is lehet sejteni, hogy milyen jellegű filmmel is van dolgunk. Mindezek után nem mondom azt, hogy bármi fogalmam is volt arról, hogy mi vár majd rám, de amit végül kaptam, azt bizony nem láttam jönni. Paul Verhoeven későbbi munkáit ismervén azzal már előzetesen tisztában voltam, hogy itt bizony lesz meztelenség és erotika dögivel, de arra bizony nem számítottam, hogy kis túlzással egy light pornót fogok kapni. Ezek után nem csodálom, hogy számos országban csak kifejezetten az ilyen jellegű filmeknek fenntartott mozikban mutatták be a filmet. Még mielőtt azonban bárki azt gondolná, hogy a film csupán egy fiatal pár szexuális kalandjáról szól, az szerencsére nagyobbat nem is tévedhetett volna. 

turks19.jpg

A Török gyümölcs szerencsére jóval több egy egyszerű szoftpornónál, annak ellenére is, hogy nyilvánvalóan egy exploitation mozival van dolgunk. A számos hasonszőrű produkcióval ellentétben nagyon is tudatos koncepciója van - kiválóan rúgja fel a megszokott kliséket és jár az élen a polgárpukkasztásban, ami aztán szerelmi tragédiává vedlik át. A film első negyed órája egy kirobbanóan vicces ámokfutás Rutger Hauer jutalomjátékával, telis-tele zseniálisan vicces jelenetekkel, köztük többek között egy Hitler bajusznak használt fanszőrrel, egy páratlan babakocsis szexjelenettel és egy kissé bizarr emlékkönyvvel. A film utolsó szakasza azonban annyira eltér az addigiaktól, mintha nem is ugyanarról a filmről lenne szó, innentől átvált egy nagyon megindító, giccsmentes drámává. Paul Verhoeven a humoros, eredeti, provokatív és néhol egyenesen sokkoló epizódok között Erik és Olga karaktereire koncentrál. Egy szexualitásával és öntörvényűségével hódító férfi megtalálja az igazit egy egész életre, és ezalatt döntő változásokon megy keresztül.

turks18_1.jpg

Annyi bizonyos, hogy igencsak fura ízlésvilággal rendelkeznek a hollandok, ha egy ilyen jellegű alkotás nyerheti el náluk a legjobb film címét. Ez nem jelenti azt, hogy a film rossz lett volna, mert kellemes meglepetést okozott, de azért ritkán szoktak ilyen filmeket a legjobbnak nevezni. Bár az is igaz, hogy a holland filmművészet két leghíresebb tagja egyaránt aktívan benne van, így fogadjuk el a döntést. Aki a fentieknél jóval komolyabb filmekre vágyik, annak nem igazán ajánlom a filmet, de aki szereti a film által képviselt laza és néhol már-már perverznek is mondható humort és nem retten meg az explicit erotikától, az jót fog szórakozni és a film végén még akár el is érzékenyülhet.

https://ok.ru/video/3850415901233

Ítélet: 10/7,5

Szólj hozzá

család nagyvilág szex szexualitás erotika szerelem holland párkapcsolat dráma exploitation 18+ Oscar Rutger Hauer Paul Verhoeven