2024. jan 12.

154. Magánbeszélgetés (The Conversation) (1974)

írta: mindennapra1film
154. Magánbeszélgetés (The Conversation) (1974)

the_conversation_1974_linen_original_film_art_f_1200x_1.jpgUSA (Zoetrope, Paramount, Directors Company), 113 perc, Technicolor, thriller

Rendező: Francis Ford Coppola

Producer: Francis Ford Coppola

Operatőr: Bill Butler

Forgatókönyv: Francis Ford Coppola

Zene: David Shire

Szereplők: Gene Hackman, John Cazale, Allen Garfield, Cindy Williams, Frederic Forrest, Harrison Ford, Robert Duvall

 

A Filmről

Francis Ford Coppola már 1967-ben, Antonioni Nagyításának (1966) hatására elkészítette a Magánbeszélgetés forgatókönyvének első vázlatát, de csak A Keresztapa 1972-es sikere után nyílt lehetősége leforgatni paranoia-thrillerét, akkor is csak úgy, hogy előtte ígéretet tett gengsztereposzának mielőbbi folytatására. A két filmet végül ugyanabban az évben mutatták be, sőt 1975 tavaszán egymás ellen vetélkedtek a legjobb film Oscar-díjáért, melyet végül A Keresztapa II. nyert el. A Magánbeszélgetés cselekményének kiindulópontját egy megrendelésre készített hangfelvétel adja, melyet egy bizonyos Harry Caul (Gene Hackman) készít el. Az ismeretlen megbízó és a gyanús fizetési körülmények következtében a lehallgatás mestereként számon tartott Harry ismét meghallgatja a felvételt, aminek egy részén fontos mondatok maradnak kivehetetlenné számára. A számtalan visszajátszást és finomítást követően kiderül, hogy valami gyilkosságról beszél a két lehallgatott delikvens (akik mellesleg egymás szeretői). Harry ekkor egy korábbi eset miatt érzett bűntudatától sújtva, megpróbál tenni valamit, hogy megakadályozza a tragédiát.

the-conversation-1.jpg

Coppola Magánbeszélgetése a hetvenes évek hollywoodi filmforradalmának emblematikus darabja, lévén, hogy egyszerre jelzi az európai művészfilmek hatását, illetve az európai hatások korlátozottságát és a műfaji hagyomány erejét. A film a hetvenes évek hollywoodi reneszánszában meggyőzően demonstrálta, hogy az európai művészfilm eredményei igenis adaptálhatóak a hollywoodi műfaji közegbe. Coppola kétségkívül alaposan újragondolta az általa kiválasztott műfaj, a thriller struktúráját, de úgy alkalmazta a legrendhagyóbb művészfilmes megoldásokat is, hogy azok ne korlátozzák a lényegi információk közvetítését, azaz végül a filmben felvetett legfontosabb kérdésekre választ kapjon a néző. A Magánbeszélgetésben a műfajiság erejét mutatja, hogy a rejtély utáni nyomozás, a kirakós játék hiányzó darabkáinak a felkutatása áll a középpontban, ezáltal a történetmesélés szentsége nem, vagy csak részben sérül. Míg a Nagyításban a krimiszál elvarratlanul marad, és a főhős – valamint a film közönsége – kétségek között marad, addig itt sor kerül a legalapvetőbb nézői elvárások kielégítésére.

A Magánbeszélgetés egy valódi gyöngyszem, melyet sajnos a legtöbben figyelmen kívül hagynak egyszerűen azért, mert szerencsétlenül éppen Coppola két nagy klasszikusa, A Keresztapa első és második része közé esett a bemutatója, illetve nem sokkal előzte meg az ugyancsak nagy port kavaró Apokalipszis most-ot (Apocalypse Now, 1979). Ebben az izgalmas pszichothrillerben azonban nem csak a rendező, hanem Gene Hackman is  pályája talán legjobb teljesítményét nyújtja. Emlékezetes és mélyen átélt alakítást nyújt a lehallgatási szakértő szerepében, aki szívesebben figyeli idegenek beszélgetéseit, mint barátaival csevegne egy szobában.

screenshot_2024-01-10_at_05-57-13_maganbeszelgetes_1974.jpg

Amikor a film a mozikba került, a Watergate-botrány hullámai nem sokkal korábban csitultak el, így az amerikai közönségben még élénken éltek a megfigyelésekkel, lehallgatással és paranoiával kapcsolatos félelmek.  "Amikor a forgatókönyvet írtam, még fogalmam sem lehetett a későbbi Watergate-ügyről és az azóta ismeretessé vált más hasonló dokumentumokról" – nyilatkozta évekkel később a rendező. Annak ellenére, hogy a mű felett kissé már eljárt az idő, fenti témák manapság is épp olyan fontosak, mint akkoriban. Coppola alkotása mindenesetre több egyszerű korképnél: egy magányos ember jellemének vizsgálata, aki lassan rádöbben, hogy munkájának közvetlen és gyakran halálos következményei lehetnek a megfigyelt emberekre, majd amikor ez a felismerés megfogalmazódik benne, a lelkiismeretével is harcba kell bocsátkoznia. Miközben Harry Caul a nyomozása során a saját képzeletével egészíti ki a borzalmas igazság morzsáit, egyre többet tudunk meg róla. Megrögzött vizsgálódása idővel azonban őt is maga alá temeti, mire a végére már semmije sem marad - csak az egyre elhatalmasodó paranoia.

Bár többször is megpróbálkoztak vele, egyetlen hasonló jellegű későbbi filmnek sem sikerült visszaadnia azt a fenyegető, paranoid és klausztrofóbiás hangulatot, amely a Magánbeszélgetésből árad. A témát többször is feldolgozták, melyek közül a legismertebb talán az az alkotás, amikor éppen Gene Hackman elevenítette fel szerepét A közellenség (Enemy of the State, 1998) című filmben, melyben néhány jelenetet is felhasználtak a filmből. A hangfelvétel alapján megsejtett bűntény Brian De Palma Halál a hídon (Blow Out, 1981) című thrillerében köszön vissza, a magánügyekbe beavatkozó lehallgató pedig Florian Henckel von Donnersmarck 2006-os Oscar-díjas drámájában, A mások életében (Das Leben der Anderen) játszik főszerepet.

Érdekességek

Gene Hackmannek kezdetben nagy nehézségei voltak Harry Caul szerepének megformálásában, mivel a színész extrovertált személyiségétől nagyon távol állt a film főszereplőjének introváltsága, ami miatt meglehetősen feszülten és alkalmanként arrogánsan viselkedett forgatás közben.

- Azt a jelenetet, ahol Harry meghallgatja a felvételt, többször is megismételték és minden alkalommal másképp reagált, így keresték meg a legtökéletesebb reakciót.

- A filmben látható kék Mercedes limuzint Francis Ford Coppola a Paramount Pictures-szel kötött fogadáson nyerte. A rendező ugyanis panaszkodott arra az autóra, amelyen öt másik utassal osztozott A Keresztapa forgatása alatt. A stúdió vezetői azt mondták neki, ha A Keresztapa bizonyos összegű bevételt hoz, akkor kap egy új autót. Miután a film minden idők legnagyobb bevételt hozó filmje lett, Coppola és George Lucas elmentek egy kereskedőhöz, és kiválasztották a Mercedest, az eladónak pedig azt mondták, hogy számlázza ki a Paramount Picturesnek.

- A film zeneszerzője David Shire volt, aki nem más, mint Francis Ford Coppola sógora és egyben Talia Shire akkori férje.

A filmben Gene Hackman testvére, Richard Hackman is játszik, méghozzá kettős szerepben: ő alakítja a papot a gyóntatóban és az egyik biztonsági őrt is.

- Gene Hackman kifejezetten a film kedvéért tanult meg szaxofonozni.

Vélemény

Megállapítottam, hogy Francis Ford Coppola előszeretettel szokott hülyeségeket beszélni. Legutóbb A Keresztapa II. kapcsán nyilatkozta azt, hogy hibának tartja az elkészültét, mostani filmjével összefüggésben pedig az csúszott ki a száján, hogy ez a legjobb filmje (vagy legalábbis a kedvence). Na jó, mivel tényleg az egyik szerelemprojektjéről van szó, így érthető, hogy így nyilatkozott a filmjéről. Az már az én gondom, hogy sajnos nem értek vele egyet, mert ugyan a Magánbeszélgetés nem egy rossz film, de számomra nem nyújtott akkora élményt. Ennek oka legfőképpen a film kifejezetten lassú tempójára vezethető vissza, ami sok esetben nem lenne feltétlen probléma, én azonban valamiért most többet vártam.

screenshot_2024-01-10_at_05-56-43_maganbeszelgetes_1974_1.jpg

Mondjuk mi mást is várhattam egy olyan filmtől, ami egy lehallgatás specialistáról szól. Nyilván nem sok izgalom adódik egy olyan egyén életében, aki leginkább csak ül a magnója előtt, megfigyel és hallgat. Szerencsére a film azért ennél többről szól, egy rejtélyes bűnesetről és leginkább egy ember személyes tragédiájáról. Így a Magánbeszélgetés sokkal inkább karaktertanulmányként és a főszereplő személyes tragédiájaként értelmezhető, mint krimiként. Mindehhez pedig Coppolának sikerült megtalálni a tökéletes színészt Gene Hackman személyében. Nekem valamiért sosem tartozott a kedvenc színészeim közé és sosem tartottam akkora színésznek,mint amekkorának tartják sokan, most azonban valóban nagyot alakított, nem beszélve arról, hogy a szerep kedvéért még szaxofonozni is megtanult.

Viszont volt egy dolog, ami az egész film alatt a fejemben volt és egyértelműen azzal az érzéssel lehet az egész filmet jellemezni, az pedig a paranoia. Ez az érzés már a  film legelejétől kezdve végigkíséri a filmet, amit aztán később Harry üldözési mániája még inkább felerősít. Ezáltal vele együtt a nézőben is eluralkodik az a különös érzés, ami kissé kényelmetlenné teszi az egészet. Nem kérdés, hogy a film a maga idejében miért arathatott ekkora sikert, ugyanis éppen akkor került a mozikba, amikor a Watergate botrány még erősen az emberek fejében volt. Mai szemmel nézve pedig érdekes (és egyben kissé vicces is) volt látni azokat az akkoriban igencsak modernnek számító eszközöket, amivel végezték a lehallgatásokat, melyek gyakorlatilag többek között Nixon elnök bukását is okozták. Persze a mai világban már nincs ezekre e kütyükre szükség, mert az internet és a mesterséges intelligencia korában az okostelefonjaink, a számítógépes levelezéseink vagy bármilyen telefonos beszélgetésünk alapján gyakorlatilag mindenki élete egy nyitott könyv bárki számára.

https://videa.hu/videok/film-animacio/maganbeszelgetes.-1974-.mp4-drama-thriller-4XChDVb35O1Ller3

Ítélet: 10/7,5

Szólj hozzá

gyilkosság magány lehallgatás paranoia nyomozás művészfilm Harrison Ford Coppola Antonioni Gene Hackman Robert Duvall Watergate