2022. okt 19.

I15. Nagyítás (Blow-Up) (1966)

írta: mindennapra1film
I15. Nagyítás (Blow-Up) (1966)

39x55filmtablhe_56_1.jpgNagy-Britannia, Olaszország (Bridge), 111 perc, Metrocolor, dráma

Rendező: Michelangelo Antonioni

Producer: Carlo Ponti

Operatőr: Carlo Di Palma

Forgatókönyv: Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra, Edward Bond, Julio Cortázar elbeszéléséből

Zene: Herbie Hancock

Szereplők: David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles, John Castle, Jane Birkin, Peter Bowles, Gillian Hills

 

A Filmről

Michelangelo Antonioni Nagyítás című alkotása egy új korszakot nyitott a rendező életművében. Miután megrendezett egy sor remekművet A kalandtól a Vörös sivatagig, amelyek az elfásult olasz úri osztály unalma és Monica Vitti körül forogtak, Antonioni kilépett a nemzetközi porondra. A Julio Cortázar novelláját alapul vevő Nagyítás annyiban hasonlít A kalandhoz, hogy olyan rejtélyt kínál, aminek nincs megoldása. Itt azonban mégis továbbmegy, mert a megszállott nyomozás után felteszi a kérdést, volt-e egyáltalán bármilyen rejtély vagy mindez csak a főhős agyának szüleménye.

tumblr_ne4k7okzlx1qegacgo7_1280.jpg

Thomas, a fotós (David Hemmings) hol erőszakosan fotózza a csinos, de butácska modelleket, hol pedig az elesettekről készít tényfeltáró fényképeket. Egy elhagyott parkban épp legújabb albumához keres témát, amikor készít néhány felvételt egy idősebb férfi és egy fiatal nő (Vanessa Redgrave) ártatlanul bensőséges pillanatairól.  A nő azonban követi Thomast és visszaköveteli tőle a tekercset, majd megjelenik a műtermében is, ahol flörtölni is kezd vele, hogy elérje célját. A férfi egy másik filmtekercset ad neki, hogy lerázza, majd nekiáll előhívni az igazit. Alapos vizsgálódás és nagyítás után mintha azt látná az egyik képen, hogy a bokorban egy fegyveres férfi rejtőzik és szemével elkapja a nő riadt/cinkos pillantását. Egy másik fotón egy emberi holttestre hasonlító dolgot fedez fel egy bokor alatt, majd amikor újra kimegy a parkba, valóban felfedez egy hullát. A műterembe visszatérve azonban minden bizonyíték megsemmisül, így Thomas sem biztos már benne, hogy gyilkosságot látott.

screenshot_2022-10-18_at_20-44-02_nagyitas_1966.jpg

Thrillerszerű fordulatai ellenére semmiképp sem neveznénk kriminek, inkább a tökéletes elidegenedés ábrázolása. A film központi eseményéről, a főszereplő által véletlenül megörökített gyilkosságról nem tudunk meg jóformán a filmben semmit, az érdeklődésünket Antonioni inkább arra irányítja, miként befolyásolja a főszereplő értékrendjét, pszichéjét és képalkotói felfogását a bűntett felfedezése a fotókon keresztül. Nagyítás fő témája a világ megismerhetőségének kérdése, ezáltal bemutatva a művészet és a valóság viszonyát. Antonioni a filmjével megpróbál választ adni a mindig aktuális kérdésre: képes-e a művészet feltárni a valóságot, vagyis amit az egyén a körülötte lévő világból érzékel, az vajon egyenlő-e az objektív valósággal vagy annak egy egyedi leképezése? Amit Thomas a nagyítások mögött meglát, vajon az valóság vagy csak a fantázia szüleménye? Antonioni számára a valóság megismerésében nagyon fontos a közvetítő személye is, tehát annak vizsgálata, hogy Thomas vajon általában alkalmas-e arra, hogy fényképeivel a valóságot közvetítse. Itt kerülünk szembe egy feszítő ellentmondással: Thomas úgy próbálja meg a valóságot megragadni, hogy ő maga igazából egy nem valós világban él. 

blow-upf_1.jpg

Michelangelo Antonioni filmje az egyetemes filmtörténet egyik legérdekesebb és legtöbbet vitatott alkotása,  ami kérdésfeltevése miatt kétségtelenül örökéletű marad, hiszen a valóság és a művészet kapcsolatának boncolgatása sosem veszít aktualitásából. A fényképészet mint a valóságot leghitelesebben megragadó művészeti eszköz a nagyítások révén elbukik az események megoldásában, a megélt valóság csak a médium által létrehozott képnek bizonyul. Thomasnak a lételeme a fényképészet és az ezzel összefüggő voyeurizmus (kukkolás). Az életből ellesett pillanatok megragadása számára az önkifejezés egyetlen lehetséges módszere.

358150.jpg

screenshot_2022-10-18_at_20-46-39_nagyitas_1966.jpg

A film meglehetősen tabudöntögetőnek számított 1966-ban a rengeteg meztelenkedéssel, szeretkezéssel és droghasználattal, gyakorlatilag meg is szegte a már sokat emlegetett hollywoodi etikai kódex valamennyi szabályát, ugyanakkor közvetlenül hozzájárult annak megszüntetéséhez. A prűdebb nézőközönség valóságos támadást indított Vanessa Redgrave ellen, amiért leveti blúzát és mellén keresztbe font karral sétál a műteremben, nem beszélve az elhíresült jelenetről, amiben Thomas a padlón hentereg két vihogó lánnyal. Hogy elkerüljék a cenzúra bizottságot, az MGM is egy fiktív társaságot hozott létre a film forgalmazására Premier Productions néven. Sokak szerint népszerűsége is fentieknek volt köszönhető, valójában inkább popkulturális hitelességében, a főhőssel való könnyű azonosulás lehetőségében keresendő a Nagyítás sikere és kultikus jelentősége.

Az 1967-es Cannes-i filmfesztiválon a Nagyítás elnyerte a fődíjat, az Arany Pálmát, az Akadémia pedig Antonionit a rendezésért és a film forgatókönyvéért egyaránt Oscar-díjra jelölte, míg a Golden Globe díjátadón a legjobb angol nyelvű külföldi film kategóriájában indult. Brian De PalmaHalál a hídon (1981) című filmjében, John Travoltával a főszerepben lényegében a Nagyítás ötletét használta fel, de nem is tagadta a hasonlóságot, melyre az eredeti filmcím is utal: Blow Out. 

Érdekességek

- Thomas szerepét az akkoriban igen népszerű Terence Stamp játszotta volna, de a forgatás előtt két héttel Antonioni lecserélte őt az akkor még ismeretlen David Hemmingsre.

Sean Connery pedig állítólag azért utasította vissza a filmnek a főszerepét, mert semmit nem értett abból, amit Antonioni mondott neki a filmtervével kapcsolatban. 

Thomas alakját David Bailey és Terence Donovan fotóművészek ihlették.

Julio Cortázar, aki a film alapjául szóló novellát írta, maga is feltűnik a filmben egy fotón szereplő hajléktalan szerepében.

Nagyítás egyik jelenete egy The Yarbirds koncerten játszódik. Antonioni egyébként eredetileg a Velvet Underground-ot szerette volna ebben a jelenetben szerepeltetni. A híres gitárzúzós jelenetben a rendező konkrétan azt kérte Jeff Beck-től, hogy Pete Townsend-et utánozza, aki gyakorta törte szét a gitárjait a Who koncertjein. Az együttes koncertjén a fiatalok közt az akkor 23 éves Michael Palin is feltűnik.

Antonioni nem volt megelégedve a fű színével a parkban, ezért a számára megfelelő árnyalatúvá festette át a gyepet.

- A Nagyítás volt az első nem pornográf jellegű film, amely női szeméremszőrzetet (konkrétan Jane Birkin-ét) mutatott.

Vélemény

Mielőtt belevágnék a filmmel kapcsolatos elmélkedésbe, előre szeretném leszögezni, hogy éltem a szerkesztői jogommal, így a filmet az olasz filmek egyik tagjaként aposztrofáltam, annak ellenére is, hogy egy angol filmmel van dolgunk. Mivel azonban mind a rendező, Michelangelo Antonioni, mind a forgatókönyvírók és maga a producer is olaszok, így nem fog annyira kilógni az olasz filmek listájáról.

screenshot_2022-10-18_at_20-47-02_nagyitas_1966.jpg

Kezdjük rögtön azzal, hogy a Nagyításból egy kitűnő suspense-thriller is lehetett volna, a zsáner követelményei (rejtély, gyilkosság, szemtanú, titokzatosság) ugyanis mind adottak voltak hozzá, ám nem Antonioniról lenne szó, ha végül teljesen nem ment volna el más irányba, mert ő egészen más indíttatásból forgatta le a filmjét. A Nagyítás egészen addig jól építkezik, amíg főszereplőnk rá nem jön (vagy nem is jön rá?), hogy az addigi történések és maga a bűntény valójában meg sem történt (vagy igen?). Ami viszont ez után következik az már nem más, mint egy furcsa elme szüleménye, amivel egyszerű földi halandóként már nem igazán tudtam mit kezdeni, leginkább csak sűrű pislogások közepette néztem ki a fejemből, hogy ez tényleg megtörténik? Van itt minden: egy furcsa koncert, ahol széttörnek egy gitárt, amit utána Thomas magával visz; egy drogos parti, ahol senki sem normális és lezárásképpen a pantomimes tenisz performance, amire már szavak sincsenek.

Ugyanakkor még ezekkel együtt is fogyaszthatóbb volt mint a korábbi filmje, A kaland, amin kis híján elaludtam. Úgy látszik Antonioni esetében egyáltalán nem fontos, hogy a történetnek legyen eleje, közepe és vége, ő mindezek fölött áll és úgy készíti el filmjeit, ahogy éppen kedve tartja. Egyetlen pillanatig sem csodálkozom, hogy Sean Connery azzal dobta vissza a forgatókönyvet és ezzel együtt a főszerepet, hogy egy árva mukkot sem ért abból, mit is szeretne a rendező. Így végül a számomra totálisan ismeretlen David Hemmings kapta meg a szerepet, ami végül bejött, mert azt be kell látni, hogy egyébként parádésan hozta az öntelt fotós figuráját. Thomas gazdag, sikeres, tehetséges és oda vannak érte a nők, valami azonban hiányzik az életéből, nem igazán találja magát. Jellemét tekintve cinikus és unott, állandóan pörög, ám ez a pörgés pusztán cél nélküli áltevékenység. Emberi kapcsolatai üresek, modelljeivel tőmondatokban beszél, s akik közel áll(hat)nak hozzá, azokkal is képtelen közös nevezőre jutni. 

mv5bnzbizmy2mzktyza0oc00nzi4lthlzgutngy0mzizmjfmotjmxkeyxkfqcgdeqxvymjuxotq5mza_v1.jpg

Kétségtelen, hogy a Nagyítás a filmes történelemkönyvek kiemelt leckéi közé tartozik, ezért nem maradhatott ki az én listámról sem, de azonkívül, hogy vannak benne igen emlékezetes jelenetek, nem fog a legnagyobb filmélményeim közé tartozni. Filmesztéták, filmrendezők, fényképészek és kritikusok bizonyára mind a tíz ujjukat megnyalják a film megtekintése után, a hozzám hasonló egyszerű filmrajongók számára azonban már nem biztos, hogy akkora durranás lesz és azon kívül, hogy kipipálhattam, sokkal több jót nem igazán tudnék róla elmondani.

https://videa.hu/videok/film-animacio/blow-up-nagyitas.1966.-drama-misztikus-thriller-928gMnLF623SXdNr

Ítélet: 10/5,5

Szólj hozzá

fotó olasz brit fényképezés gyilkosság fénykép elidegenedés Cannes Antonioni