2023. júl 24.

136. McCabe és Mrs. Miller (McCabe & Mrs. Miller) (1971)

írta: mindennapra1film
136. McCabe és Mrs. Miller (McCabe & Mrs. Miller) (1971)

mv5bmmmxmtk0mmmty2i0ys00njcwltk2njytowflota0m2eznjgxl2ltywdll2ltywdlxkeyxkfqcgdeqxvymtqxnzmzndi_v1.jpgUSA (Warner Bros.), 120 perc, Technicolor, western

Rendező: Robert Altman

Producer: David Foster, Mitchell Brower

Operatőr: Zsigmond Vilmos

Forgatókönyv: Robert Altman és Brian McKay, Edmund Naughton regénye alapján

Zene: Leonard Cohen

Szereplők: Warren Beatty, Julie Christie, René Auberjonois, William Devane, John Schuck, Corey Fischer, Shelley Duvall, Keith Carradine

 

A Filmről

Presbyterien Church egy észak-amerikai bányászvároska a századfordulón - a tökéletes helyszín a kisstílű szerencsejátékos McCabe úr (Warren Beatty) és a bordélyházairól hírhedt madame, Constance Miller (Julie Christie) ügyleteihez. McCabe pénzével és Mrs. Miller tapasztalatával bordélyházat nyitnak a kisvárosban, amely virágzó üzletnek bizonyul. A férfi már arról álmodozik, hogy a sáros kisvárost hatalmas, nyüzsgő metropolisszá változtatja, amikor szembe kell néznie a valódi pisztolyhősökkel, akiket a gazdag bányatulajdonos küld rá.

36395_73.jpg

2021 júniusában rangsorolta az igen tekintélyes angol lap, a Guardian Robert Altman rendező filmjeit, ahol az első helyen a McCabe és Mrs. Miller végzett. A hetvenes évekre csúcsformába lendülő Robert Altman mintha nem ismert volna lehetetlent. A M.A.S.H és a Nashville között készítette el első westernjét, egy különös és elégikus mesét a régi vadnyugatról. A McCabe és Mrs. Miller Altman elmondása szerint is antiwesternnek tekinthető, hiszen a rendező lerántja a leplet a vadnyugati hősről és opportunista vállalkozóként ábrázolja, aki egyszerre terjeszti a kapitalizmust és a korrupciót. A jelenkori utalásokkal teli személyes film drámai ereje nagyrészt Zsigmond Vilmos operatőri munkájának (különös tekintettel a havas zárójelenetre) és ezáltal a mitikus kisváros hiteles megteremtésének köszönhető. A másik nagy választásnak Leonard Cohen bizonyult, akinek borongós folk muzsikája tökéletesen passzol a komor hangulathoz és a gyéren megvilágított havas háttérhez.

screenshot_2023-07-20_at_16-57-15_mccabe_es_mrs_miller_1971.jpg

Warren Beatty fenyegető jóképűséggel ábrázolja a legkevésbé sem hősies főszereplőt, aki a szerencséjének köszönhetőn kisebb vagyonhoz jut. A világ azonban változik körülötte, de ő nem látja milyen elkerülhetetlen következményekkel jár a haladás az ő narcisztikus ábrándjaival szemben. Beatty naturálisabb játékát jól ellensúlyozza Julie Christie az ópiumfüggő madám szerepében, aki szinte szellemként lebeg a vásznon, ezzel mintegy előre vetítve az eljövendő sötét eseményeket. A kettejük közt kialakuló furcsa románc érdekes színezetet ad az egyébként meglehetősen lehangoló képi világhoz.

mccabe-and-mrs-miller-1971-6.jpg

mccabeandmrsmiller1971_83142.jpg

A McCabe és Mrs. Miller a vadnyugat halálát gyászolja, ugyanakkor a hetvenes évek mozi-reneszánszának termékeny kezdetét is jelzi. A film tele van hatásos szélesvásznú kompozíciókkal és a rendezőre jellemző pásztázó kameramozgásokkal, de a tekintetekben már szinte tapintható a szomorúság. A film üzenete is talán ezzel függ össze, miszerint a haladás és a kapitalizmus kéz a kézben megy előre, de koránt sem biztos, hogy jó irányba. A kisváros felvirágoztatása kezdetben még csak munkásokat vonz, majd megjelennek a haszonlesők, ám McCabe (és Mrs. Miller) kemény munkája és nagy álma semmit sem jelent azoknak, akik végül ráteszik a kezüket. Altman filmjének leglátványosabb vállalkozása a klasszikus hőstípus deheroizálása. McCabe – bár kezdetben nem így látszik – jószerivel mindenben ellentéte a westernek hősfiguráinak. Érdekközpontú és kisstílű haszonleső, gyáva és tehetetlen szájhős, akinek ugyan semmi sem drága, ha nem sejt veszélyt, de riadtan menekül a tényleges konfrontációk elől.

screenshot_2023-07-20_at_16-57-56_mccabe_es_mrs_miller_1971.jpg

mccabe-and-mrs-miller-hero.jpg

A filmnek ugyan mára már stabil helye lett az elismert filmek körében, a maga korában azonban ellentmondásos volt a fogadtatása. A nagyközönség érdektelenségének megvolt az oka, Altman ugyanis alaposan újraírta a műfaji sztenderdeket. Maga a sztori nagy meglepetésekkel nem szolgál, voltaképpen egy a néhány klasszikus westernrecept közül, a hagyományos történetet azonban korántsem hagyományos tálalásban mutatja be a rendező. Már az sem mindennapi, hogy a cselekmény helyszínét a jól megszokott prériről hatalmas hegyek övezte alternatív miliőbe telepíti, a McCabe és Mrs. Miller abban is különbözik az átlagos westernfilmektől, hogy nagyrészt nagyon sötét belső terekben játszódik, ezzel is kihangsúlyozva a film alapvető pesszimista szemléletét, és mintegy összezúzva a műfaji kereteket, mitikus helyett a mindennapiság érzetét keltő képek uralják a vásznat. 

Érdekességek

- Robert Altman eredetileg Elliott Gould-ot szerette volna McCabe szerepére, de a stúdió nem értett vele egyet.

- Zsigmond Vilmos és Altman tudták, hogy az utómunkálatok során a rossz minőségű képet a stúdió nem engedélyezte volna, ezért már a felvételek során különböző szűrőket használva úgy vették fel a filmet, hogy annak képi világa teljesen egyedi és szokatlan legyen. A film utolsó 20 percében azonban már nem alkalmazták ezt a módszert, mivel Altman azt akarta, hogy a McCabe-et fenyegető veszély a lehető legrealisztikusabbnak tűnjön.

- A forgatás Kanadában volt, a filmben szereplő ácsok helyiek és az Egyesült Államokból származó, a vietnami háborúba való behívás elől menekülő fiatalemberek voltak. Korhű ruhát viseltek és korhű szerszámokat használtak, így a háttérben végezhették a munkájukat, miközben a cselekmény az előtérben haladt előre.

20210712177.jpg

-  Warren Beatty olyannyira élvezte a forgatást, hogy állítólag még akkor is újra és újra eljátszott egy jelenetet, amikor Altman már nem kérte többször.

- Warren Beatty és Julie Christie a forgatás alatt valóban egy párt alkottak, a színésznő (többek között) ennek köszönhetően is kapta meg a szerepet. Altman ugyanis eredetileg Patricia Quinn-t szerette volna a női főszerepre.

Mike Nichols rendező ugyanebben az időben szintén Vancouverben forgatta a Testi kapcsolatok (1971) című filmjét. Beatty Robert Altman egyik partiján ismerkedett meg Jack Nicholsonnal, és életre szóló barátságot kötöttek.

Vélemény

Már Robert Altman is úgy hivatkozott a filmjére, mint egy anti-western, amivel én sem szállnék vitába. A McCabe és Mrs. Miller ugyanis valóban igen kevés elemet őrzött meg a klasszikus vadnyugati filmek tartozékaiból. Kezdjük eleve azzal, hogy már a helyszín sem a jól megszokott, itt ugyanis nem az izzasztó és kopár prérin találjuk magunkat, hanem a hideg bányavidéken. A szereplők nem szótlan, keménykötésű cowboyok, hanem egyszerű munkások, míg a feszült pisztolypárbajokat felváltja a hóban történő bújócskázás. Talán csak az ivó és a bordélyház emlékeztet a klasszikus westernekre, illetve az a tény, hogy a történések itt is a pénz körül forognak. Mindezek ellenére (vagy talán pont ezért) az általam nem igazán kedvelt Altman most egy olyan filmet szállított, ami még számomra is kellemes meglepetést okozott.

mccabe_es_mrs_miller2.jpg

Pedig valójában semmi különös nem történik a filmben, csak csendesen csordogálnak az események, ráadásul azok is szinte előre kiszámítható módon, így engem is feltehetően a hangulata ragadott el. A történet leginkább McCabe-re koncentrál és arra, ahogy a magányos fegyverforgatói legendájáról lassan lepereg a máz, alatta pedig előtűnik az egyszerű ember annak az átlagos gyengeségeivel. A történet végére kiderül, hogy semmi sem igaz a legendából, hősünk valójában egy gyáva alak, de ezért szerintem senki nem veti meg őt, hiszen csak boldogulni szeretne és meggazdagodni, mint mindenki más.

screenshot_2023-07-20_at_16-58-15_mccabe_es_mrs_miller_1971.jpg

p8932347970812.jpg

Ami bizonyosan sokat hozzátett a film hangulatához, az egyértelműen Zsigmond Vilmos régi filmeket idéző felvételeinek köszönhető. Az Oscar-díjas magyar származású operatőr a rendezővel karöltve egy egyedi képi világot hozott létre. Ami még nekem is meglepőnek tűnt, hogy a film végi havazás - bár egyáltalán nem tűnt annak - ténylegesen valódi volt és csupán néhány jelenetet kellett utómunkálatokkal pótolni. Robert Altman a filmnek köszönhetően kissé javított nálam a róla kialakított összképen, és elérte azt, hogy immáron kíváncsian várom a következő filmjét a listán. Mindenesetre aki vérbeli westernfilmre vágyik, az csalódni fog, de aki csak szeretne egy remekül fényképezett, sajátos hangulattal rendelkező filmet látni, az semmiképp ne hagyja ki.

https://www.youtube.com/watch?v=p91z1dhuuZk

Ítélet: 10/7

Szólj hozzá

western fényképezés prostitúció tél bordély revízió szerencsejáték Robert Altman Warren Beatty