2021. sze 14.

K3. Szállnak a darvak (Летят журавли) (1957)

írta: mindennapra1film
K3. Szállnak a darvak (Летят журавли) (1957)

letyat_zhuravli.jpgSzovjetunió (Moszfilm), 97 perc, ff, háborús dráma

Rendező: Mihail Kalatozov

Producer: Mihail Kalatozov

Operatőr: Szergej Uruszevszkij

Forgatókönyv: Viktor Rozov

Zene: Mojszej Vajnberg

Szereplők: Tatyjana Szamojlova, Alekszej Batalov, Vaszilij Merkurjev, Alekszej Svorin, Valentyin Zubkov, Konstantin Nyikityin, Antonyina Bogdanova, Szvetlana Haritonova

 

A Filmről

A sztálinizmus utolsó éveiben a szovjet film gyakorlatilag megszűnt létezni, majd Sztálin 1953-as halála után egy újfajta szovjet filmgyártás született meg a hamvakból, melynek az újjászületését szimbolizálta Mihail Kalatozov háborús szerelmes filmje, a Szállnak a darvak.

53480_1568118934_5663.jpg

A fiatal szerelmespár, Borisz (Alekszej Batalov) és Veronika (Tatyjana Szamojlova) jóformán a háború első pillanatától kezdve elszakadnak egymástól, még elbúcsúzni sincs idejük. Veronika egy bombatámadás alkalmával elveszti szüleit, ezért Borisz apja (Vaszilij Merkurjev) befogadja. Veronika egy ideig elhárítja Borisz unokatestvérének, Marknak a (Alekszej Svorin) a közeledését, de egy újabb heves légitámadás során végül enged a kísértésnek. Miután Markról kiderül, hogy megcsalja Veronikát, és hogy a katonaság alóli felmentése is hamis, az apa elzavarja otthonról. Az ápolónőként dolgozó Veronika közben a kórházban megtudja, hogy Borisz meghalt, de nem akarja elhinni, így ő is csatlakozik a tömegekhez, akik fogadják a háborúból hazatérő katonákat.

A Szállnak a darvak volt az első szovjet háborús film, amely nem a fronton aratott győzelmeket és a hősies helytállás mintaképeit állította középpontba, hanem az esendő embert azon belül is egy szerelmespár egyéni tragédiáját. A Vörös Hadsereg dicsőséges győzelmeinek ünneplése helyett a II. világháború legsötétebb pillanataira összpontosít, ahogy a német hadigépezet könyörtelenül átgázol a szegényesen felszerelt és rosszul szervezett (ámbár hősiesen küzdő) szovjet csapatokon. Az orosz közönség, feltehetően már belefáradva a sok propagandafilmbe, elismerésre méltó lelkesedéssel fogadta a háborús élmények őszinte reflexióját. Szívesebben szembesültek saját tapasztalataikkal a mozivásznon, melyek azt mutatták, hogy a háború nem csupán hősöket farag, hanem többnyire áldozatokkal jár.

A történetet – néhány mesterkélt fordulata ellenére – a két főszereplő, Tatyjana Szamojlova és Alekszej Batalov gyengéd és érzékletes játéka jellemzi, a film legnagyobb pillanatai mégis Szergej Uruszevszkij pazar operatőri munkájához fűződnek. Nagyívű gépmozgásaival és eleven kézi kamerájával az operatőr olyan világot teremt, ami a drámai helyzeteket, a szereplők lelkiállapotát a kamera rendkívül kifejező mozgása és a fényképezés művészi ereje által még jobban kihangsúlyozza.

A film újszerű látásmódjának köszönhetően az 1958-as Cannes-i Filmfesztiválon elnyerte az Arany Pálmát, és hatása számos későbbi szovjet alkotáson is kimutatható. Tatyjana Szamojlovát pedig a zsűri a „legelbűvölőbb és legszerényebb színésznőnek” tartotta, és ezért a francia sajtószövetség Narancs-díját adományozta neki. Ma már nehéz elhinni, de a film hazai bemutatásakor, a közönség szinte áradt a mozikba, a nézőtéren hangos tapssal üdvözölték a legszebb jeleneteket, sőt a film hatására még egy dal is született, Behár György és Romhányi József szerzeménye, ami évtizedekig sláger volt.

Érdekességek

- A Szállnak a darvak volt az első a hidegháború idején készült szovjet filmek közül, melyet széleskörűen forgalmaztak az Egyesült Államokban.

- Tatyjana Szamojlova Cannes után számos külföldi ajánlatot kapott, de a hazai hatóságok nyomásának engedve egyet sem fogadott el az Alba Regia című magyar filmen kívül. A színésznő Szemes Mihály rendező 1961-ben bemutatott munkájában egy szovjet felderítőnőt alakított, partnere Gábor Miklós volt.

- Nyikita Hruscsov pártfőtitkárnak állítólag nem tetszett a film, a hősnőt például nemes egyszerűséggel lekurvázta. 

- Francis Ford Coppola és Martin Scorsese egyaránt a kedvenc filmjei között tartják számon az alkotást.

- Az operatőr, Szergej Uruszevszkij maga is feltűnik a film zárójelenetében egy kis kézi kamerával a vonatoknál.

Vélemény

 

Lomha darvak, kis hajócskák, szállnak fenn az égen,
De jó lenne megfürödni ott, a tengernyi kékben...

Ez a pár sor rögtön feltűnik a film elején, amikor a fiatal pár felpillant az égre és figyeli a V-alakban elhúzó darvakat, majd a film során többször is előkerül. De jogosan merül fel a kérdés, hogy miért ez az első gondolat, ami beugrik egy háborús film kapcsán. A kérdésre két válasszal is tudok szolgálni: először is, filmünk nem tekinthető klasszikus háborús filmnek, inkább nevezném háború idején játszódó szerelmes filmnek, vagy még inkább szerelmi drámának. Másodsorban, még ha banálisabb válasznak is tűnik, annyira nem fogott meg ez a film és hirtelen nem jutott róla semmi az eszembe, hogy úgy gondoltam, ez jó lesz bevezetőnek..

53480_1568118981_9576.jpg

A Szállnak a darvakat főként újszerű látásmódjának és Szergej Uruszevszkij nem mindennapi operatőri munkájának köszönhetően számtalan filmes szakember és filmes szaklap sorolja a legjobb alkotások közé, én sajnos nem tartozom azok közé, akik osztják ezen véleményeket. Ugyancsak sok írásban kiemelik a két színész játékát, de kettejük közül a sztori inkább Veronicára fókuszál, Borisznak jóval kevesebb játékidő jut a filmben, ezáltal az alkotás is inkább arról szól, hogyan éli meg a lány a csalódást, hogyan kerül egy olyan férfi karjaiba, akit nem is szeret, vagy éppen civilként milyen veszteségei lesznek a háború során. Morális kérdéseket ugyan feszeget a mű, miszerint Veronika egy laza erkölcsű és bukott nő, aki megcsalta a fronton harcoló szerelmét, szerencsére az alkotók mégsem mondanak felette ítéletet. Az egész film azt sugallja, hogy az elkövetett hibákon túl lehet lépni, ha az ember morálisan tiszta marad, és részt vállal a közösség sorsából.

Az azért mindenképp a film mellett szól, hogy szerencsére nem egy propagandatermékről van szó, mondjuk az sem véletlen, hogy semmilyen valamirevaló filmes listán nem szerepel egyetlen film sem a sztálinizmus korszakából. És azt sem tagadhatom, hogy az operatőri munka tényleg kiváló, egy igazi filmesztéta mind a tíz ujját megnyalná az élmény után, de ezek együtt számomra még így is kevésnek bizonyultak, hogy el legyek ájulva, de legalábbis rajongani tudjak a filmért. Annyit azonban én is elismerek, hogy a női főszereplő, akit sokan szoktak orosz Audrey Hepburnként emlegetni, egyrészt valóban remek alakítást nyújt, másrészt tényleg gyönyörű.

53480_1568118994_9302.jpg

53480_1568118980_2519.jpg

https://videa.hu/videok/film-animacio/szallnak-a-darvak-full-hd-EX6Rg4st9YF2k6FK

Ítélet: 10/5

Szólj hozzá

orosz halál háború szerelem szovjet dráma II. világháború Cannes háborúellenes