2023. nov 02.

HU26. Régi idők focija (1973)

írta: mindennapra1film
HU26. Régi idők focija (1973)

regi_idok_focija_01_kemeny_gyorgy.jpgMagyarország (Hunnia), 84 perc, színes, szatíra

Rendező: Sándor Pál

Producer: Bajusz József

Operatőr: Ragályi Elemér

Forgatókönyv: Tóth Zsuzsa, Mándy Iván novellája nyomán

Zene: Tamássy Zdenko

Szereplők: Garas Dezső, Major Tamás, Kern András, Vogt Károly, Temessy Hédi, Esztergályos Cecília, Márkus László, Molnár István, F. Nagy Károly, Szabó Gabriella

 

A Filmről

Legyen szó dokumentumfilmről vagy játékfilmről, drámáról vagy éppen szatíráról, a foci mindig is szerves része volt a magyar filmnek a második világháború óta. A háború utáni magyar focis filmek sorában a Keleti Márton által rendezett 1951-es Civil a pályán volt az első ilyen jellegű alkotás. A filmben ugyan a futball köré szerveződik a történet, ugyanakkor népművelő és propagandista célzattal leginkább a sportra való buzdítással foglalkozik. Az 1956-os, szintén Keleti Márton által rendezett A csodacsatár ezzel szemben egy egyértelműen szatirikus film, melynek helyszíne egy elképzelt ország, Futbólia, amely könnyen rokonítható az ötvenes évek Magyarországával. Keletiék ötletességei azt bizonyítják, hogy a diktatúrákat alig leplezetten bíráló alkotás szabad művészi akarat és kezdeményezés szüleménye, az eddigi filmektől eltérően tetten érhető benne az alkotói szabadság is. 

_lead_056h5163.jpg

A Rákosi-féle személyi kultusz és a foci összefonódásának emléke, illetve a levert forradalom következtében külföldön maradt focisták miatt éveket kellett várni egy olyan filmre, ahol megint a futballt illette meg a központi szerep, egészen 1961-ig, Fábri Zoltán Két félidő a pokolban című alkotásáig. Története a második világháborúban játszódik, amikor egy büntetőszázad lerobbant katonái közül igyekeznek egy csapatnyi embert összeverbuválni a Hitler születésnapjára rendezendő ünnepi mérkőzésre. És ezzel el is érkeztünk mostani filmünkhöz, ahol a közös pontot Garas Dezső jelenti. Míg előbbi filmben a kétballábas Steinert alakítja, addig Sándor Pál alkotásában már a futballfanatikus mecénást hozza emlékezetesen. 

069.jpg

Budapest, 1924. Minarik Ede (Garas Dezső), a megszállott mosodás minden szabadidejét és pénzét csapatának, a másodosztályban vegetáló Csabagyöngyének szenteli. Élete célja, hogy feljuttassa a klubot az élvonalba, de megannyi akadállyal kell szembenéznie. Játékosai elégedetlenkednek a mostoha viszonyok miatt, az egyetlen klasszis Vallay, a kapus (Vogt Károly), aki körül keselyűként köröznek a riválisok ügynökei. A megszállott önjelölt focimenedzser a kérlelhetetlen végrehajtók fenyegetésétől tartva nem lát más kiutat, mint hogy egy-egy játékosát eladja a riválisoknak. De Minarik nem adja fel, mert „Kell egy csapat.

screenshot_2023-10-29_052607.jpg

A cselekmény az 1920-as évekbe repíti vissza a nézőt, a magyar futball azon hőskorába, amikor még nem igazán készültek a meccsekről felvételek. A film jelmondata szállóigévé, főhőse fogalommá vált, szinte azonnal. Minarik lett az ellenszélben küzdő, minden pofon után felálló, makacsul álmodó kisember archetípusa, aki egyszerre komikus és tragikus figura. A történet túlmutat a futball közegén, a szedett-vedett csapatért való harc közéleti és társadalmi metaforaként is érvényes, a rendező nem csak a régi idők focija, hanem a mozi hőskora előtt is tiszteleg. A képi megoldások (szöveges inzertek, lassítások, gyorsítások), a burleszkbe illő gegek és a színészi játék stílusa mind a klasszikus némafilmeket idézik, mintha ezzel az időutazással pótolná is az egykori filmesek által elmulasztott lehetőségeket. Az alkotók igazi bravúrja, ahogy a hang, a színek és a némafilmes eszközök egyvelegéből egységes formavilágot teremtenek. 

Sándor Pált és állandó forgatókönyvíróját, Tóth Zsuzsát Mándy Iván prózája ihlette meg, aki a magyar írók közül elsőként emelte irodalmi témává a futballt. A pálya szélén című kisregényének főszereplője Csempe-Pempe, a fanatikus játékosmegfigyelő, belőle lett Minarik Ede a filmváltozatban. Sándorék nem a konkrét cselekményt, hanem a kisemberek és a perifériára szorultak által benépesített szürreális-abszurd Mándy-világot akarták visszaadni, többek közt a precízen kidolgozott képi világ segítségével. Ragályi Elemér operatőr célja az volt, hogy egyetlen hétköznapi snitt se legyen a filmben, miközben valóban a húszas éveket idézzék a kosztümök, a frizurák és a képi megoldások. A külsőben készült fakó felvételek és a belsők párás, füstös képei biztosítják a húszas évek valóságát idéző látványvilágot.

1502529.jpg

1502527.jpg

1502525.jpg

A Régi idők focijának és főként Garas Dezső alakításának köszönhető az is, hogy megszületett a hazai filmtörténet talán legikonikusabb figurája, akinek máig nem kopott meg a kultusza. Alakja szinte egy az egyben Chaplinre emlékeztet, a burleszk legnagyobb alakjához hasonlatosan újabb és újabb ravasz ötleteivel ő is legyőzhetetlennek tűnik. Filmtörténetünk egyik legemlékezetesebb, sajátosan magyar figurája mélyen kötődik az első világháború utáni évek budapesti életvilágához. A foci és a mozi iránti szenvedély mellett ugyanis megjelenik a Horthy-korszak társadalomrajza is, ami keserű, szomorkás színt visz a derűsre stilizált némafilmes világba.

screenshot_2023-10-29_052941.jpg

regiidokfocija07.jpg

Régi idők focija 1974-ben megkapta a Magyar Filmkritikusok Nagydíját, és ugyanabban az évben különdíjban részesült a Teheráni Nemzetközi Filmfesztiválon, 2012-ben pedig bekerült a Magyar Művészeti Akadémia tagjai által kiválasztott legjobb 53 magyar alkotás közé.

Érdekességek

- Sándor Pál és Ragályi Elemér operatőr elhatározták, hogy az egész film képi világát a borult, sötét időjárás köré építik, és teljesen kizárják a napfényes, derűs időt. Mikor azonban a forgatás elkezdődött volna, napokig verőfényes napsütésben fürdött minden. Ezért a forgatást szüneteltették, amíg rosszabbra nem fordult az idő.

- A tökéletességre való törekvés sem könnyítette meg a stáb dolgát. Előfordult például, hogy a rendező csupán azért mondott le egy hangulatos régi házról, mert kiderült, hogy 1927-ben, vagyis a történethez képest három évvel később építették. 

-  A filmet több helyszínen forgatták, azonban a legtöbb jelenetet a kőbányai szeméttelepen vették fel, mert olyan futballpályát nem találtak, ahová ne lógott volna be egy-egy oda nem illő villanyvezeték, oszlop vagy modern ház a háttérben. A szeméttelepen kialakított pálya lett a Csabagyöngye SC otthona, a fából készült lelátót külön a forgatás kedvéért építették.

screenshot_2023-10-29_053156.jpg

Nem sok hiányzott hozzá, hogy Haumann Péter kapja Minarik Ede szerepét, mivel a szerepre eredetileg kinézett Garas Dezső sűrű elfoglaltságaira hivatkozva elsőre nemet mondott. Szerencsére a keresés ideje alatt elhárultak a színészegyeztetés problémái, és Garas mégis el tudta vállalni a szerepet. 

Minarik legendás öltözője csak díszlet volt. A korhű berendezés kedvéért a VIII. kerületben, éppen bontás alatt álló házakból hoztak el régi fa ajtókat, gerendákat, de még a filmben látható dézsát is.

Az egyik mosodai jelenetben meztelenül látható Garas Dezső és partnere, Molnár István. Sándor Pál rendező másfél órán át kapacitálta Garast, aki szemérmes ember volt, és egyáltalán nem akart levetkőzni. A direktor azzal győzte meg, hogy megígérte, szolidaritásból ő is levetkőzik majd, de nem tartotta be az ígéretét.

regi17.jpg

Minarik hosszú, barna, kaftánszerű kabátja, amelyet pontosan úgy készítettek el, ahogy Mándy megírta, Garas Dezső szerint azonban nem állt el elég jól. Ezt a problémát úgy oldották meg, hogy minden beállítás előtt kitömték a zsebeket, és amikor csak lehetett, Garas zsebre tette a kezét, hogy a kabát még jobban „elálljon” a testtől.

A Minariknál megrendezett lakoma tortacsatába torkollik. Ezt a jelenetet sem volt könnyű feladat leforgatni, mert a torták folyton elolvadtak, hiába próbálták cérnával összekötni őket. Sándor egyetlen beállítással akarta felvenni a tortacsatát, de a torták legkésőbb a beállítás háromnegyedénél elolvadtak. Ekkor találta ki, hogy Tóth Zsuzsa írjon Minariknak egy mondatot, amelyet a tükörbe nézve elmond, miközben az asszisztensek kicserélik a tortákat. Ez a bizonyos mondat volt a „Kell egy csapat!”, melyet Garas Dezső a saját kérésére végül így mondott: „Mert kell egy csapat, kell!

- A Magyar Labdarúgó Szövetség által évente odaítélt díjak közül a legjobb sportszervezőnek járó elismerés neve Minarik Ede-díj.

Vélemény

A filmek iránti rajongásom mellett a labdarúgás is igen előkelő helyen áll az általam kedvelt dolgok listáján. Épp ezért lehet kissé furcsa, hogy valami egészen hihetetlen módon még most láttam először a Régi idők fociját. Pedig focirajongóként mindenki úgy tartja, hogy egy kötelező alapműről van szó. Igen találó a film címe is, ugyanis mindenkinek más és más korszak ugrik be, mindenkinek mást jelent a régi idők focija. Ha már Magyarországon maradunk és a magyar futballról beszélünk, nagyszüleinknek minden bizonnyal az aranycsapat sikerei (és sajnálatos VB-döntős kudarca) ugranak be. Szüleinknek már sajnos jóval kevesebb pozitív emléke lehet, még akkor is, ha a labdarúgó válogatottunk utoljára 1986-ban szerepelt a labdarúgó elitsorozatban. Az én korosztályom pedig finoman szólva sem volt elkényeztetve magyar futballsikerek tekintetében, jómagam is (debreceniként) inkább a helyi csapat 2000-es évek sikereire emlékszem vissza a legszívesebben.

regi-idok-focija-02-c-b-muller-magda-lead_exact1600w.jpg

"Kell egy csapat" - hangzik el a film mára már szállóigévé vált mondása. Ez a mondat pedig a mostani fiatal generáció számára, hosszú idő után szerencsére újra értelmet nyer. A mostani Rossi-féle labdarúgó válogatott ugyanis pontosan a Minarik Ede szájából elhangzott mondatot testesíti meg, igazi egységes csapatot alkotva.    Na de nagyon elkanyarodtam a filmtől, úgyhogy térjünk is inkább vissza ahhoz, ugyanis a mai fő témánk nem a labdarúgás, hanem Sándor Pál ikonikus alkotása. A Régi idők focija egy nagyon különleges film, melyben egy igazán különleges és nem mindennapi stílus ötvöződik a sajátos humorral és képi világgal. Ez így együtt pedig nem biztos, hogy minden nézőnek a tetszését elnyeri. Én sem tudom igazán eldönteni, hogy melyik oldalon álljak. Egyrészt ugyanis díjazom, hogy az alkotók az 1920-as évekre jellemző némafilmek világát hozták vissza és ötvözték azt burleszk szerű elemekkel. Ugyanakkor számos esetben nekem már túlzottan sok volt a film igazán egyedi humora.

Annyi viszont bizonyos, hogy Minarik Edének és az őt megszemélyesítő Garas Dezsőnek mindenképp ott a helye a legnagyobbak között. Felejthetetlen, ahogy esetlen kalapjával, lógó nagykabátjában, ormótlan cipőjében és kis bajuszával feltűnik a vásznon, megváltva ezzel a jegyét mind a magyar futball arcképcsarnokában, mind a magyar filmművészet ikonikus alakjai között. Mondhatnám akár úgy is, hogy ugyanúgy a mennybe megy, mint ahogy a filmben a válogatottban lőtt gólja után.

A film digitálisan felújított változatban elérhető a FILMIO kínálatában.

Ítélet: 10/7,5

Szólj hozzá

magyar kult foci csapat szatíra labdarúgás némafilm burleszk keleti blokk Chaplin Ragályi Elemér Garas Dezső filmio