2020. júl 16.

F3. A játékszabály (La régle du jeu) (1939)

írta: mindennapra1film
F3. A játékszabály (La régle du jeu) (1939)

mv5byte4njyxmgetzmqxzi00ywvmlwjjztctytjmndfmzgewndvhxkeyxkfqcgdeqxvynzkwmjq5nzm_v1_sy1000_cr0_0_721_1000_al.jpgFranciaország (NEF), 110 perc, ff, dráma

Rendező: Jean Renoir

Producer: Claude Renoir, Jean Jay

Operatőr: Jean Bachelet, Jean-Paul Alphen, Jacques Lemare, Alain Renoir

Forgatókönyv: Jean Renoir, Carl Koch

Zene: Joseph Kosma, Roger Désormiéres

Szereplők: Nora Gregor, Paulette Dubost, Marcel Dalio, Roland Toutain, Jean Renoir, Mila Parély, Julien Carette, Gaston Modot

 

A Filmről

A Nagy ábránd (1937) és Az állat az emberben (La bęte humaine1938) elsöprő sikere után Jean Renoir az unokaöccsével, Claude-dal és három barátjukkal megalapították a Nouvelle Édition Française (NEF) nevű filmstúdiót, melynek első bejelentett filmterve A játékszabály c. film lett.

André Jurieux (Roland Toutain), a híres óceánátrepülő Párizsnál landol, miután rekordidő alatt átrepülte az Atlanti óceánt. Hősként ünneplik, de őt nem érdekli a dicsőség; csak a szerelmére gondol, aki nem jelent meg a fogadásán. Közös barátjuk, Octave (Jean Renoir) közbenjárására a férj, Robert de la Chesnaye (Marcel Dalio) meghívja birtokára a pilótát, hogy a hétvégi vadászat rangját a személyével is emelje. Robert a maga részéről azt reméli, hogy André jelenléte majd elvonja róla a felesége, Christine (Nora Gregor) figyelmét, s így találkozhat régi szeretőjével, Geneviéve-vel (Mila Parély). Azonban nem is sejti, hogy a pilóta halálosan szerelmes Christine-be, az ő feleségébe, míg Christine régóta tudja, hogy a férje megcsalja. Az előkelő társaság vadászik, mulatozik, szórakozik, kicsapong, beleértve a ház urát és úrnőjét. 

Az arisztokraták szerelmi játékaival párhuzamosan a szolgák között is zajlanak az események. Lisette (Paulette Dubost) a szobalány szemet vet az egyik szolgálóra, a vadorzó Marceau-ra (Julien Carette) és románc alakul ki közöttük. Az ő helyzetüket azonban bonyolítja, hogy Lisette eközben a birtok intézőjének (Gaston Modot) a felesége. Amikor a féltékeny vadőr le akarja lőni riválisát, tévedésből a szerelmi légyottra igyekvő pilótát lövi le. A társaság hangulatát megzavarja a kínos incidens, de végül sikerül balesetnek feltüntetni a történteket, és helyreáll a nyugalom.

A filmben mindenki félrelép valakivel, ám ezek a megcsalások úgy jelennek meg, mintha ez a házasság kötelező tartozéka lenne. Ezzel az erkölcsmentes személetmóddal a film abban az időben Hollywoodban el sem készülhetett volna az akkor érvényben lévő Hays-kódex miatt. Azonban a franciáknál minden további nélkül elkészülhetett, bár hozzá kell tenni, hogy bemutatása után nem sokkal be is tiltották a közerkölcs veszélyeztetésére hivatkozva. A rendező által választott mozgóképi stílust a mély terek uralják, Renoir mozgékony kameramozgásos stílusa kiemeli azt a teátrális légkört, amely egyaránt jellemzi az előtér és a háttér jeleneteit.

006tc7z3_1.jpg

A film csúnyán megbukott a bemutatása idején, majd újfent a 1945-ös újra bemutatásakor is, hogy aztán húsz év múlva a filmes világ ünnepelje, és Renoir legjobb filmjévé avassa. Az 1959-es Velencei filmfesztiválon mutatták be ugyanis az eredetivel nagyrészt megegyező, rekonstruált változatot. Életében először maga Jean Renoir is látható a filmben. Bár eredetileg nem magának, hanem Pierre nevű bátyjának szánta a szerepet, végül maga ugrott be. Játékával meggyőző portrét rajzol a férfiról, aki azzal tölti ki életének ürességét, hogy közvetítői szerepet tölt be mások ügyeiben.

mv5bmtu4ote1mdiwmv5bml5banbnxkftztgwndk1mdm5mte_v1.jpg

s_725-5e35ed.jpg

Érdekességek

- Amikor a filmet először bemutatták, annyira rossz volt a fogadtatása, hogy egy néző meggyújtott egy újságot azzal a szándékkal, hogy felgyújtsa a mozit. A rossz fogadtatás miatt a 110 perces filmet Renoir először le is rövidítette előbb 100, majd 85 percesre, ám azok sem arattak sikert.

- A filmet már elveszettnek hitték, miután a német megszállás során megsemmisítették a film eredeti kópiáit. 1956-ban a rendező néhány követőjének - Renoir közreműködésével - azonban sikerült rekonstruálnia a filmet a Franciaország különböző pontjain fellelhető töredékek alapján.

- Renoir először Jean Gabin-nek ajánlotta fel André szerepét, de ő inkább Marcel Carné Mire megvirrad (Le Jour Se Léve, 1939) c. filmjének főszerepét választotta.

Vélemény

Most, hogy egymás után két Renoir filmet is sikerült megnéznem, kijelenthetem, hogy nem fog a kedvenceim közé tartozni. Se A Nagy ábránd (1937), se a mostani filmje nem nyújtott olyan filmélményt, ami alapján a nagy rendezők közé tudnám sorolni Renoir-t, a kedvemet pedig végképp nem hozta meg ahhoz, hogy további filmjeit is megnézzem. Hiába tartják minden idők egyik legnagyobb filmjének, az alkotást nehéz volt számomra befogadni, és nem is igazán szórakoztatott. A film legelső bukását is - az erkölcsromboló témája mellett - valószínűleg a vígjátékszerű bonyodalmakon felülkerekedő komor hangulat okozhatta. 

1380874430-524e78be73073-015-the-rules-of-the-game-theredlist_1.jpg

A film nagyrészt humorosan próbálja meg bemutatni, hogyan mulatott az arisztokrata réteg a második világháborút megelőző időszakban, és látjuk az őket kiszolgáló személyzetet, akikkel erkölcsüket tekintve, jól kiegészítik a felső réteget. Társadalomkritikaként kitűnő, filmélményként azonban már csak egy gyenge közepes osztályzatot érdemel nálam. 

ic-la_regle_du_jeu_9.jpg

Renoir valamennyi filmjére jellemző, hogy egyikben sincs egyetlen egyértelműen negatív vagy pozitív alak. Ezért is nehéz bárkinek a sorsával azonosulni, egyik karaktert sem tudod hozzád közelinek tekinteni. Nem tudsz senkit sajnálni, vagy szánalmat érezni iránta, de ugyanúgy nem tudsz senkiért sem szorítani. Végig azt éreztem, hogy a szereplők valahogy egydimenziósak. Amennyiben ez volt a rendező célja - ami egyáltalán nem kizárt - abban az esetben egyértelműen elérte a célját, de sajnos ezzel mind az akkori közönségnél, mind nálam célt tévesztett. Az egyáltalán nem meglepő, hogy az utókor "műértő" közönsége felfedezte magának és piedesztálra emelte mind a filmet, mind Renoir művészetét, mert nem ő az egyetlen, akivel ez történt. 

la-regle-du-jeu-dvd.jpg

Egy olyan filmművészettől távol álló, mezei filmrajongónak, mint amilyen én is vagyok, feltehetően hasonló élményt fog nyújtani, mint nekem. Nem akarok azonban senkit sem eltántorítani a film megtekintésétől, mert biztos vagyok benne, hogy számos rajongót szerezhet még magának, mint ahogy ezt már korábban is bizonyította.

https://ok.ru/video/2107439778413

Ítélet: 10/6

Szólj hozzá

francia megcsalás neorealizmus arisztokrácia Jean Renoir erkölcsmentes