2020. már 06.

10. Kis Cézár (Little Caesar) (1931)

írta: mindennapra1film
10. Kis Cézár (Little Caesar) (1931)

mv5byze4zti3mdqtmte5ms00mzqxltkwzgmtywm5mju2mze3otk5xkeyxkfqcgdeqxvynjc1ntyymjg_v1_sy1000_sx682_al.jpgUSA (First National), 79 perc, ff, gengszterfilm

Rendező: Mervyn LeRoy

Producer: Hal B. Wallis, Darryl F. Zanuck

Operatőr: Tony Gaudio

Forgatókönyv: Francis Edward Faragoh, Robert N. Lee, W.R. Burnett regénye alapján

Zene: Erno Rapee

Szereplők: Edward G. Robinson, Douglas Fairbanks Jr., Glenda Farrell, William Collier Jr., Sidney Blackmer, Thomas E. Jackson, Stanley Fields, Ralph Ince, Maurice Black

 

A Filmről

Két kisstílű bűnöző elhatározza, hogy elköltöznek Chicago-ba, és kezükbe veszik sorsuk irányítását. A két barát azonban végül különböző utakon indul el. Joe Massara (Douglas Fairbanks, Jr.) a Bronz Páva Clubban felkapott táncos lesz, megismeri az elbűvölő Olgát (Glenda Farrell), aki előtt nem titkolhatja gengszter-múltját. Szerelmes lesz, és megpróbálja távol tartani magát a bűnözéstől. Eközben Caesar "Rico" Bandello (Edward G. Robinson) beleveti magát a bűnözés közepébe: felkeresi a chicagoi maffia egyik kisfőnökét, a Palermo Klub vezetőjét, Sam Vettorit (Stanley Fields) és csatlakozik hozzájuk. 

mv5bmtazmzyzmtmwmjbeqtjeqwpwz15bbwu3mdy1ntm0mjc_v1_sy1000_cr0_0_1330_1000_al.jpg

Sam ráveszi Joe-t, hogy vegyen részt a Bronz Páva Klub kifosztásában, ahol Caesar megöli a rendőrfőnököt. Ezután Rico először saját korábbi főnökét távolítja el, a legnagyobb fogás azonban Arnie Lorch (Maurice Black) és a Bronz Páva Klub megszerzése. Rico ezután vitathatatlanul felér a csúcsra és ő lesz a keleti városnegyed főnöke. Rico azonban aggódni kezd, hogy barátja túl sokat tud, ezért utasítja Joe-t, hogy hagyja ott a barátnőjét és csatlakozzon hozzá. Mivel Joe ezt megtagadja, más választása nem lévén, Olgával együtt úgy döntenek, hogy együttműködnek a rendőrséggel. Rico piti, ám annál erőszakosabb és nagyra vágyóbb gengszterként kezdi, felkapaszkodik a csúcsra; még a nagyvárost uraló Big Boy (Sidney Blackmer) is megvendégeli, ám elég egy rossz lépés, és mélyebben találja magát, mint ahonnan elindult. 

mv5bmtm0mdi4mji3nl5bml5banbnxkftztcwntu1mzqynw_v1_sy1000_cr0_0_1271_1000_al.jpg

A Kis Cézár  - amelyet gyakran neveznek a gengszterfilmek nagyapjának is - a hangosfilmek korának kezdetén készült, de még mindig hatásos és jó tempójú krimi. A fő téma mellett a harmincas évek kötelező társadalmi komformizmusát is megpendíti. Történelmi távlatból szemlélve és a nézők szemében Ricót egyértelműen a kor feszült helyzete pusztította el, miközben azon ügyködött, hogy nagyobb szelet jusson neki a tortából. Elismerésre és sikerre vágyott egy alapvetően közönyös világban.

Vannak korspecifikus műfajok, melyek segíthetik egy adott történelmi pillanat megértését. Ilyenformán Mervyn LeRoy Kis Cézárja nemcsak a gengszterfilm-zsáner meghatározó darabja, hanem keletkezési idejének - a nagy válság korának - társadalmi allegóriája is. A film az egyéni boldogulás lehetőségeiről szól a gazdasági hanyatlás mindenkit szorongató helyzetében. Elegáns öltönyök, szivarfüst, csillogó rulettkerekek, rendszeresen visszatérő villódzó fényreklámok (jelen esetben a Palermo Klub), a napilapok szalagcímei vagy a kártyaasztal körül üldögélő rosszfiúk mind-mind rendszeresen visszatérő elemei a korszak gengszterfilmjeinek. A történet ugyan egyszerű és sablonos, ezzel szemben a gyors és pörgő történet és a kegyetlensége az akkori nézőknek újként hatott. Annak ellenére, hogy a brutalitásnak nem lehetünk szemtanúi (pre-code éra), kétségünk nem marad egy pillanatra sem afelől, milyen kegyetlen gengszter is volt Rico Bandello.

screenshot_2022-10-15_at_14-20-41_kis_cezar_1931.jpg

A Kis Cézár Rico életútját mutatja be, ahogy kisstílű bűnözőből a gengsztervilág csúcsára tör. Edward G. Robinson meggyőzően alakítja az egyre nagyobb hatalommal bíró gengszterfőnököt, akiben egy szemernyi könyörület sincs és kizárólag az hajtja előre, hogy egyre feljebb jusson a ranglétrán, amiért bárkin képes átgyalogolni és eltörölni a föld színéről. Robinson első ránézére nem kimondottan filmsztár típus, a Kis Cézárban azonban rátalált  a karakterére, a tiszteletre vágyó, brutális bűnözőre. A román származású színészt ez a film indította el a sztárság útján, és aki 50 éves pályafutása alatt több, mint 100 filmben szerepelt. Karrierjének első szakaszában a gengszter filmek voltak a meghatározóak, későbbiekben pedig rengeteg film noirban is szerepelt.

7slw5yph2uztohbhdewljhwyavg.jpg

A film elején a főcím Burnett regényével a háttérben fut, ezzel utalva egyrészt a film irodalmi eredetére, másfelől így távolítva el Rico alakját bármelyik abban a korban aktív valós maffiózótól (annak ellenére, hogy Al Capone alakja egyértelműen felfedezhető benne). Az akkor javában tartó szesztilalmat és az ezzel összefüggő szeszcsempészetet sem mutatják be oly módon, mint A közellenségben vagy éppen a Sebhelyesarcúban.

Érdekességek

- Eredetileg Clark Gable neve is felmerült Joe Massara szerepére, azonban Jack L. Warner szerint túlságosan nagyok voltak a fülei, ezért a szerepet végül Douglas Fairbanks, Jr. kapta.

A film óriási sikere ellenére a könyv szerzője, W. R. Burnett mérges volt, hogy olasz színészeket nem szerződtettek a filmbe.

- Robinson mindig megijedt a pisztolylövéstől, még akkor is, ha ő maga sütötte el a fegyvert, ezért csukta be mindig a szemét. A filmben ezt végül úgy oldották meg, hogy a szemhéját ragtapasszal felragasztották, hogy ne csukódjon le pislogás közben. 

Vélemény

Sokakban felmerülhet a kérdés, akik már látták mindkét filmet: A közellenséget és a Kis Cézárt, hogy miért is mondtam, hogy ez a film valamiért jobban megfogott. Hiszen ez a film sokkal több klisét tartalmaz, maga a történet sem túl bonyolult és jóval kevésbé hihető, mint a másik. Valljuk be, mennyire életszagú az, hogy egy semmiből érkezett kisstílű gazfickó feltör a semmiből és a ranglétrán nála jóval magasabban álló maffiózókkal szembeszállva lenyomja őket. Nemcsak, hogy lenyomja őket, hanem valami érthetetlen oknál fogva még az embereiket is maga mellé állítja. 

screenshot_2022-10-15_at_14-19-33_kis_cezar_1931.jpg

Ricot, aki rablásokkal és gyilkosságokkal jut fel a gengszter szamárlétrán, két dolog is gyengévé teszi, ami később a végzetét okozza. Egyrészről jobban vágyik a tiszteletre és elismerésre, mint a pénzre, másrészről a Joe iránti szeretete is elgyengíti. Amikor már világos számára, hogy Joe együttműködik a rendőrséggel, akkor sem képes kemény gengszterhez illően cselekedni, mert nem tudja megölni Joe-t.

screenshot_2022-10-15_at_14-20-24_kis_cezar_1931.jpg

A Kis Cézár ugyan felvonultatja a gengszterműfaj szinte valamennyi kliséjét, ennek ellenére magával ragad az elejétől a végéig, nagyban köszönhetően a remek dialógusoknak és Edward G. Robinson alakításának. A színész első ránézésre nem az a filmsztár típus, de itt megtalálta a tökéletes karaktert: a tiszteletre vágyó, alacsony, brutális bűnözőt. Engem kicsit a Joe Pesci által játszott karakterekre (Tommy DeVito a Nagymenőkben vagy Nicky Santoro a Casinoban) emlékeztetett a játéka. A zárójelenetben elhangzó mondat ("Mother of mercy, is this the end of Rico?") pedig megtalálható minden idők leghíresebb filmes szállóigéi között.

Mai szemmel nézve a film egyszerű és sablonos, de a gyorsan pörgő történet és a kegyetlen téma az akkori közönségnek mindenképp újnak számított. Ez a gengszter-klasszikus mindenkinek kötelező, aki rajong a műfajért, a többieknek pedig azért érdemes megnézni, hogy megtudja, honnan is indult a műfaj és honnan származnak a mai gengszterfilmekben is számtalanszor megjelenő klisék.

https://www.youtube.com/watch?v=f_oVAf7ibH0

Ítélet: 10/7,5

Szólj hozzá

klasszikus alvilág gengszterfilm Al Capone Chicago