2024. dec 17.

HU33. Megáll az idő (1982)

írta: mindennapra1film
HU33. Megáll az idő (1982)

img_9979_0.jpgMagyarország (MAFILM), 103 perc, színes, vígjáték

Rendező: Gothár Péter

Forgatókönyv: Bereményi Géza, Gothár Péter

Operatőr: Koltai Lajos

Zene: Selmeczi György

Szereplők: Znamenák István, Pauer Henrik, Iván Anikó, Sőth Sándor, Kakassy Ágnes, Őze Lajos, Rajhona Ádám, Ronyecz Mária, Jozef Kroner, Gálfy Péter, Jordán Tamás, Hetényi Pál

 

A Filmről

A Megáll az idő két generáció kudarcait mutatja be. Köves István (Hetényi Pál) és Bodor László (Őze Lajos) 1956-ban harcoltak a forradalomban, de Bodort lecsukták, Köves pedig külföldre menekült. Felesége (Kakassy Ágnes) nem akar vele tartani, ezért a két gyerekkel Budapesten marad. Köves Gábor (Pauer Henrik) és öccse, Dini (Znamenák István) látja, hogyan igazodik a kommunista diktatúrához az anyja és a börtönből szabadult Bodor, aki még a pártba is belép. A két srác gimnazistaként nézi végig a rendszer hazugságait, ellentmondásait, hogy aztán végül ők is belesimuljanak a rendszerbe. Van ugyan egy ellenpont, a lázadó, a hatalommal vakmerően szembeszálló Pierre (Sőth Sándor) személyében, aki végül a disszidálás mellett dönt. Vele szeretne tartani Dini és a nagy szerelme, Szukics Magda (Iván Anikó) is, ám amikor a lány végül meggondolja magát, főhősünk is elbizonytalanodik.

megallazido01.jpg

Bereményi Géza egy életrajzi regényt akart írni, de néhány fejezet után inkább forgatókönyvvé formálta a kamaszkorát, amelybe a félkész regény több átformált eleme belekerült. (2020-ban végül megvalósította hajdani tervét és Magyar Copperfield címen megjelentette az önéletrajzi regényét.) A Megáll az idő felejthetetlen aranyköpéseit szinte egy az egyben az életéből vette. Gothár Péter rendező és Koltai Lajos operatőr nem realisztikusan akarták filmre vinni a sztorit, hanem egy elemelt, ábrándos világot teremtettek. Megáll az idő úgy vált népszerű alkotássá, hogy elsősorban nem cselekménye felejthetetlen, hanem benne egy életkor s a korszak együttesen sűrűsödő életérzése és szokatlanul szókimondó bátorsága. 

Még a szar is le van szarva

A film egyszerre mutatja be a hatvanas évek legendáját, táplálja az iránta érzett – és azóta sem fogyatkozó – nosztalgiát, ugyanakkor kíméletlenül szembesít azzal a szellemi-politikai légkörrel, amelyben a vágyak, hitek, várakozások darabokra törtek. Ami időtlenné és egyben ijesztővé is teszi a filmet, hogy ezzel a beletörődő, mégis frusztrált, a végletekig szorongató örökséggel a mai napig szembesülünk, hurcoljuk magunkkal generációról generációra. Nem is maga a cselekmény, sokkal inkább az a lebilincselő, ahogy életre kel minden olyan dolog, ami akkor egy bezárt országra, egy elnyomó rezsimre jellemző volt. A nyomasztó hangulat és az a fajta félelem és agresszió, ami ugyan már nem véres volt, mégis képes csendesen gyilkolni, megölni álmokat, elpusztítani mindent, ami más, mint amit a hatalom az alattvalóktól elvár.

megallazido03.jpg

Jó, hát akkor itt fogunk élni.

A kiváló forgatókönyv remek karakterszerepeket kínál a színészek számára és ők élnek is a lehetőséggel - amihez persze jelentősen hozzájárul a remek színészvezetés is. Gothár egészen különös érzékkel építi fel a női figuráit: az anyát játszó Kakassy Ágnes és az osztályfőnököt, "Malacpofát" alakító Ronyecz Mária egyaránt nagyot játszanak, összeütköző kettősük jeleneténél pedig valósággal izzik a levegő. Mellettük a Dinit alakító Znamenák István és a lázadó Pierre-t megformáló Sőth Sándor jelenléte is emlékezetes, de mindenképp ki kell emelni még Rajhona Ádámot, aki filmbéli szerepe szerint egykori ávós ügynökből avanzsált pedagógussá. 

megall_az_ido_javor_istvan.jpg

megall_az_ido_7.jpg

Gothár Péter alkotása vagány kultuszfilm, kikezdhetetlen remekmű és lendületes felnövéstörténet a hatvanas évekről, amikor a fiatalok a rock&roll roll-ra tomboltak, pornóképeket cserélgettek, és teljesen beálltak a Coca-Colától. Azonban jóval több is ennél: szembenézés az 1956-os forradalom kudarcával, az itthon maradtak bűntudatával, örökös és hiábavaló elvágyódásával, miközben a céltalan lázadás és az örökös sikertelenség keserédes életérzése sugárzik belőle. A fiatalok azt hiszik, változtatnak majd a világon, de aztán megkötik ők is a szüleik kompromisszumait. A film tele van kőkemény rendszerkritikával, ugyanakkor a kamaszfilmek tomboló hormonjai, a lázadás és a szerelem eufóriája hajtja előre a sztorit, hogy annál nagyobb legyen a végén a pofára esés, amikor kiderül, hogy itt soha semmi sem változik.

Benn mi volt?

Miért? Kinn mi volt?

A mára kultuszfilmmé emelkedett alkotás bekerült minden idők 12 legjobb magyar filmje közé és a játékfilmszemle díján kívül több külföldi filmfesztiválon is rangos elismerést, Cannes-ban ifjúsági díjat nyert és a mai napig erőteljes hatással bír a fiatal rendezőkre (lásd, Török Ferenc Moszkva tér című alkotása). A 80-as években feltámadt a 60-as évek iránti nosztalgia, újjáéledt az akkori szellemiség, csak beat helyett punk és alternatív zenével. A fiatal szereplők is részben a korabeli underground zenei közegből kerültek ki. Pauer Henrik, a Neurotic alapító tagja volt, míg Sőth Sándor, a Spenót basszusgitárosa. A Megáll az idő mégsem romantikus nosztalgiával közelít a régmúlthoz, hanem a pusztító erkölcsi kompromisszumokat listázza. Nem véletlen, hogy a történetet történelmi fordulópontok közé ágyazza: az ’56-os forradalom és az 1968-as prágai tavasz között játszódik, amikor hirtelenjében felmerült, majd ugyanolyan gyorsan szerte is foszlott a változás hiú reménye. 

Érdekességek

A film elején látható '56-os archív felvételeket mások mellett – Zsigmond Vilmos, Kovács László, Badal János, Otto Pammer és Mikó József készítették. 

A Dinit játszó Znamenák István éppen a Kamaszok című film próbafelvételére érkezett, amikor Gothár Péter hozzálépett, és azt mondta, hogy jöjjön inkább az ő filmjébe. A casting sikeres volt, Gothár pedig még Znamenák édesanyjához is elment, hogy elkérje a fiút a forgatásra.

- A film látványtervezője Rajk László volt – bár a neve nem szerepelt a közreműködők között –, aki fel is tűnik a filmben, – a körmenetben ő viszi az egyik zászlót.

megallazido012.jpg

- Annak érdekében, hogy a valóságtól elemelt képi világot teremtsen, Koltai Lajos operatőr roncsolta a filmnegatívot, hogy karcosnak, régiesnek tűnjön a kép, a levegőbe krétaport szórták, hogy fátyolos hatást keltsen a környezet, és erős, koncentrált neonfényeket használtak, amik nyomott hangulatot kölcsönöztek a jeleneteknek. Az iskolafolyosóknál a koszos, poros kinézetet is krétapor használatával tették még hihetőbbé. Ennek köszönhetően a forgatás pár napig szünetelt, Koltai ugyanis a sűrűn szálló krétaportól allergiás lett, és néhány napra lebetegedett.

- Az iskolai jeleneteket több helyszínen vették fel. A tánciskolai rész a budai Vár alatt található Vági István szakközépiskola dísztermében kapott helyet, a jelenet folytatásához kapcsolódó tornaterem helyszíne viszont a Toldy Ferenc Gimnázium volt. A többi iskolai jelenetet Újpesten, az Attila utcai Bródy Imre gimnáziumban rögzítették.

- A fiatal szereplők az áprilisi forgatás megkezdése előtt egy külön bérelt lakásban egy hétig gyakorolhatták szerepüket. Gothár ezzel azt szerette volna elérni, hogy a főszereplők már valóban szinte társként és barátként álljanak a kamera elé.

- A film címét adó Megáll az idő című dalt 1960-ban énekelte először Hollós Ilona, a korszak egyik legnépszerűbb énekesnője.

- Pauer Henrik mindössze 32 évesen, gyomorvérzésben halt meg a kilencvenes évek végén. Ő egyébként nem csak ebben a filmben, hanem az Eldorádóban, a Rocktérítőben, az Árnyékszázadban és a Szárnyas ügynökben is játszott.

Vélemény

Igazából nincs semmi különös oka annak, hogy a Megáll az idő eddig kimaradt az életemből és ha nincs a blogom, akkor még az is előfordulhatott volna, hogy a 80-as évek hazai kultuszfilmjét soha nem is néztem volna meg. Most, hogy végül sikerült megtekintenem a filmet, belátom, hogy ez nagy hiba lett volna. Pontosan egyidős vagyok a filmmel, hiszen én is 1982-ben születtem, az elmúlt 42 év alatt azonban valamiért egyszer sem éreztem úgy, hogy hogy meg kell nézem a filmet. Hozzám korban is jóval közelebb áll a filmre sokban hasonlító, csak más korszakban játszódó Moszkva tér, még akkor is, ha én akkor még csak kisiskolás voltam, mikor a film játszódik, de erről majd később egy másik bejegyzésben.

718.jpg

Elsőre kissé érthetetlennek vagy legalábbis furcsának tűnhet, hogy a nyolcvanas évek elején megjelenhetett egy ilyen kemény rendszerkritika, bár maga Gothár Péter is úgy nyilatkozott, hogy abból is látszódott, hogy a rendszerváltás már 1989 előtt jóval megkezdődött, hogy senki nem vette elő a film témája miatt. A rendszerkritika mellett számtalan aranyköpéssel is megörvendeztet minket (bevallom férfiasan azok közül jómagam csak a "még a szar is le van szarva" aranybecsűt hallottam) és mindezek mellett számos emlékezetes jelenettel is megajándékoz minket. Amikor Vilma, a szemüveges lúzer kábítószeres mámorba zuhan pár korty Coca-Colától, vagy amikor Gábor épp a testvére csaját várja és ahogy kilép a kádból, megégeti a hátsóját a bojlerrel, vagy amikor Pierre „Éljenek a hülyék, ne legyen semmi!” jelszóval megzavarja az igazgató kommunista propagandabeszédét. A legfontosabb azonban mégsem ezekben rejlik, hanem a fim valódi mondanivalójában. Melyik a jobb? Elmenekülni a bizonytalanba vagy inkább itthon maradni a biztos és kiszámíthatóbb életben, még ha az valójában legtöbbünk számára a langyos posvány? Ez a film legnagyobb kérdése. A szülők inkább szép lassan beletörődtek sorsukba, de a fiatalok még reménykednek valamiben.

18341805_930dadccbd776d36c8eaf39cc2f26b9b_wm.jpg

 A Megáll az idő valójában több filmes műfajba is besorolható. Tekinthetjük történelmi filmnek, felnövéstörténetnek, ízig-vérig magyar, keserédes vígjátéknak és még zenés filmnek is. A filmet áthatja a fiatalság, a lázadás, a szerelem, szex és a rock and roll és ez viszi előre sztorit is, hogy aztán a legvégén annál nagyobb legyen a felismerés, amikor kiderül, hogy itt valójában soha semmi sem változik.

A film digitálisan felújított változatban most ingyenesen is elérhető a FILMIO kínálatában.

Ítélet: 10/9

Szólj hozzá

élet 1956 forradalom kommunizmus önéletrajz aranyköpések lázadás emigráció coming of age Koltai Lajos Bereményi Géza felnövéstörténet Budapesti 12 kulfilm