2022. aug 05.

I13. A párduc (Il gattopardo) (1963)

írta: mindennapra1film
I13. A párduc (Il gattopardo) (1963)

22632906958.jpgOlaszország, Franciaország (SGC, Nouvelle Pathé, Titanus), 185 perc, Technicolor, történelmi dráma

Rendező: Luchino Visconti

Producer: Goffredo Lombardo

Operatőr: Giuseppe Rotunno

Forgatókönyv: Luchino Visconti, Suso Cecchi d'Amico, Pasquale Festa Campanile, Massimo Franciosa és Enrico Medioli, Giuseppe Tomasi Di Lampedusa regényéből

Zene: Nino Rota, Vincenzo Bellini, Giuseppe Verdi

Szereplők: Burt Lancaster, Alain Delon, Claudia Cardinale, Paolo Stoppa, Rina Morelli, Serge Reggiani, Romolo Valli, Mario Girotti, Pierre Clémenti, Giuliano Gemma

 

A Filmről

Az 1860-as évek Szicíliájában játszódó történet a Risorgimento (Itália egyesítése) utáni legfőbb társadalmi változásokat meséli el Fabrizio Salina herceg, a "Párduc" (Burt Lancaster) történetén keresztül. A herceg el szeretné kerülni az összetűzést Garibaldi hadseregével, ezért családjával együtt donnafugatai birtokára költözik. A herceg egyike osztálya azon kevés embereinek, akik megértik, hogy a világ visszafordíthatatlanul változik, így hajlik arra, hogy paktumot kössön a polgárság képviselőivel. Személyes mottóját követve elhatározza, hogy unokaöccsét, Tancredi Falconerit (Alain Delon) hozzáadja a helyi polgármester (Paolo Stoppa) lányához, Angelicához (Claudia Cardinale).

44148_1530295206_1118.jpg

il-gattopardo_rjimpn.jpg

Valaminek meg kell változnia, hogy minden a régi maradhasson.

Ha egykönyves szerzőkről van szó, vagyis olyan írókról, akiknek a nevét egy könyvük tette feledhetetlenné, szinte azonnal előkerül Lampedusa herceg neve és kalandregénynek látszó, de valójában nagyon erősen önéletrajzi A párduc című – egy régi erkölcsi rendet és életmódot magasztaló és ugyanakkor elsirató, szerelmes – regénye. Luchino Visconti nagyszabású filmjét a három herceg filmjének is szokták nevezni, hiszen az alapjául szolgáló regény írója, a főhős és maga a rendező is herceg volt. 

Don Fabrizio Salina herceget, az olasz regényirodalom és az olasz film fontos és ízig-vérig olasz alakját meglepő módon nem egy olasz színész, hanem Burt Lancester kelti életre. Egyetlen más rendező sem kezelte úgy Lancastert, mint Visconti. Hihetetlenül arisztokratikussá és nemessé tette, de közben nagyon is emberivé. A színész remek alakítása a filmtörténet egyik emblematikus nemesi figurájává tette Salina herceget. Ne felejtkezünk meg azonban Delon és Claudia Cardinale nagyszerű játékáról sem, utóbbi szépsége a filmben valóban lélegzetelállító.

il-gattopardo_djhvql.jpg

il-gattopardo_klsjp4.jpg

Giuseppe Rotunno döbbenetes operatőri munkája felejthetetlenül adja vissza a palota pompáját. A berendezés, a környezet és a jelmezek káprázata mögött azonban már érezni lehet a pusztulás előszelét. Még a portrék is szimbolikus jelentőséggel bírnak. Ezt látjuk, ha a Salina család tagjainak sápadt arcára tekintünk, ezt ellensúlyozva a kamera is az újgazdagok életerejére irányítja a figyelmet. A film kifinomult szín- és vizuális világa, amely mögött Viscontinak a szépművészetekben való jártassága rejlik, a rendező védjegyévé vált. Az Európában gyártott mozgóképek közül ez az egyik legdrágább és legfényűzőbb, ugyanakkor nagymértékben személyes: valódi szerzői film. 

A párducnak négy különböző változata is készült. Az eredeti változat 205 perces volt, de azt mind a rendező, mind a film producere túl hosszúnak gondolt, így a Cannes-i Filmfesztivál premierjére 195 percesre rövidítették azt. Visconti ezután készített egy 185 perces változatot, ami még közelebb állt az eredeti elképzeléseihez. Végül pedig az amerikai változathoz a Fox stúdió készített egy 161 perces verziót, amiben az eredeti színészeket újraszinkronizálták, Burt Lancaster példának okáért saját magát szinkronizálta újra.

Érdekességek

- Luchino Visconti először a szovjet színészt, Nyikolaj Cserkaszovot, majd Laurence Oliviert szerette volna felkérni Salina herceg szerepére.

Warren Beatty Rómába repült, hogy találkozzon a rendezővel, hogy megbeszéljék Tancredi szerepét, amit végül a színész visszautasított. Később azt mondta, hogy Visconti "könyörgött" neki, hogy szerepeljen a filmben.

- Luchino Visconti nagyon csalódott volt, hogy a producerek ragaszkodtak hozzá, hogy Burt Lancaster játssza a főszerepet, mert úgy érezte, nem alkalmas rá. Ez a tény olyannyira érezhető feszültséget okozott a rendező és a színész között a forgatás első heteiben, hogy Visconti durva bánásmódja odáig vezetett, hogy a színész nyilvánosan szembeszállt a rendezővel a forgatáson. A rendezőt azonban annyira lenyűgözte az a szenvedély és őszinteség, ahogy Lancaster kifejezte véleményét a kirohanásában, hogy onnantól kezdve kapcsolatukat szoros és baráti együttműködés jellemezte a forgatás végéig.

-  A báli jelenet előkészítése két hónapig, leforgatása pedig 3 hétig tartott, amihez gyertyák ezreit használták fel. Mindehhez minden egyes csillár összes gyertyáját óránként kellett cserélni, hiszen a forgatáshoz szükséges filmes lámpák olyan meleget produkáltak, hogy attól a gyertyák egy órán belül saját súlyuk alatt meghajlottak. 

il-gattopardo_jbmqce.jpg

- Alain Delon volt az egyetlen, akinek saját öltözője volt a forgatáson, még Lancasternek is ki kellett várnia, hogy felszabaduljon a közös öltözők valamelyike.

- A díszlethez 2-3 naponta San Remoból hoztak virágot a forgatás szicíliai helyszínére, mert délen nem kaptak olyan virágot, ami a rendezőnek megfelelt volna.

- A Cannes-i Filmfesztiválon Burt Lancaster, Claudia Cardinale és Visconti egy pórázon vezetett párduccal jelent meg.

tumblr_n63hlyhd4o1r1uvwzo3_1280.jpg

- A párduc Giuseppe Tornatore és Martin Scorsese egyik kedvenc filmje.

Vélemény

Rögtön kezdjük is a lényeggel, miszerint a filmnek sikerült mindennemű várakozásomat alulmúlnia. Így ezek után, akit nem is érdekel tovább a kritikai észrevétel, az nyugodtan be is fejezheti a cikk további olvasását, mert sok köszönet nem lesz benne. Mindent elárul a filmről, hogy mindössze 3 értékelhető dolog volt benne: a tényleg  gyönyörűséges Claudia Cardinale, Alain Delon hetyke bajsza és a legfontosabb, Mario Girotti feltűnése a filmvásznon. Ha ez a név elsőre nem mond semmit, akkor elárulom, hogy a későbbiekben milyen néven vált ismertté. Ő bizony nem más, mint Terence Hill.

44148_1530295103_6661.jpg

A párduc egy olyan film, ahol a több, mint háromórás játékidő alatt gyakorlatilag semmi sem történik, vagy legalábbis semmi olyan, ami érdekelne minket. Ezáltal a film totális unalomba fullad, melynek oka valójában pofonegyszerű: Visconti alkotása nem kapott semmi olyan szálat (gyilkosság, megcsalás, ármány, stb..), mely az olasz nemzeti érzést híján levő nemzetközi nézőt is különösebben meghatotta volna. Körülbelül ugyanezt éreznék az olaszok (vagy más nemzet), ha megtekintenék a Kőszívű ember fiai-t, de ott legalább történik is valami, míg itt azon kívül, hogy az arisztokraták folyamatosan a jövőn és leendő sorsukon elmélkednek, majd részt vesznek egy nagy bálon, az égvilágon semmi sem történik.

Luchino Visconti azon kívül, hogy valóban lenyűgöző látványvilágot hozott össze, nem igazán nyűgözött le. A pompázatos díszletek és jelmezek, valamint a szicíliai táj tényleg káprázatos, de a legkevésbé az ő érdeme (esetleg az ötlet). A dicséret leginkább Giuseppe Rotunno operatőrt és Piero Tosi díszlettervezőt illeti, akik tényleg mindent beleadtak.

Ítélet: 10/4,5

Szólj hozzá

történelem forradalom leopárd herceg arisztokrácia Olaszország Szicília Alain Delon Claudia Cardinale Burt Lancaster Luchino Visconti