Logo Pic
Koreai Kulturális Központ 2024. december 03.

A béka, akit mindenki ismer

Dél-Korea legkedveltebb nemzeti itala, a szodzsu (soju, 소주) a 13. században bukkant fel a félszigeten, és hiába a megannyi társadalmi, kulturális és gazdasági átalakulás, a népszerűsége töretlen. Hosszú történelemre tekint vissza, de csak kevés márka mondhatja el magáról, hogy már 100 éves. Azt talán még kevesebben, hogy a világ legtöbbet eladott alkoholja cím is őt illeti meg. A Jinro márkára mindkettő igaz. 

szodzsu1.jpg

Jang Hak-yeop (장학엽, ejtsd: Dzsang Hakjop) 1924 októberében kezdett el szodzsut készíteni a mai Észak-Korea területén található Jonggangban. A szodzsu neve Jinro (진로, ejtsd: dzsinro, jelentése: igaz harmat) lett, a címkén pedig egy majom figurája volt látható, melyről azt tartották Észak-Koreában, hogy szerencsét hoz. 

A majom végül nem hozott szerencsét, a cég eladásai ugyan jók voltak, de a bevétel nem haladta meg a kiadásokat, így Jang Hak-yeop kénytelen volt bezárni alkoholfőzdéjét. Rövid szünet után azonban egy másik főzdében újra szodzsut kezdett készíteni. Ragaszkodott a desztillált szodzsuhoz, és létrehozta az úgynevezett heukguk (흑국, ejtsd: hükguk; erjesztéshez használt sötét színű penész) szodzsut, aminek keserű íze kirobbanó népszerűségre tett szert. A sikert csak tetézte, hogy az első olyan szodzsu volt, melyet üvegbe töltve árultak.

A koreai háború azonban mindennek véget vetett, Jang Hak-yeop nincstelenül érkezett Puszanba. Bár ott is próbálkozott, de végül el kellett hagynia a várost. A háború végeztével Szöulba ment, ahol ugyancsak szodzsu üzemet hozott létre. A ma ismert, varangyos logóval ellátott Jinro 1954 júliusában került forgalomba. Bár a majom északon pozitív jelentésével bír, délen nem számít szerencsét hozó állatnak, a varangy viszont a jólét, a hosszú élet és jó szerencse szimbóluma, így került rá az üvegre. 

szodzsu2.jpgAz ikonikus Jinro varanggyal ellátott pohár

Jang Hak-yeop ebben az időben még bicikliről árulta az italát, négy évvel később azonban, 1958-ra az eladás megtízszereződött. 1963-ban pedig már repülőgépes reklám hirdette a terméket. Ekkor azonban még az ország kedvence a mokphói Samhak (삼학, ejtsd: szamhak) szodzsu volt, ami annyira közkedvelt volt, hogy még hamisították is. A cég azonban egy adóvizsgálatot követően csődbe ment, így már semmi sem akadályozta a Jinrot abban, hogy az 1970-es évektől fogva átvegye a piacot – amit azóta el sem engedett.

Jang Hak-yeop 1985-ben hunyt el tüdőrákban, a cégvezetést a fia vette át, aki a cég székhelyét Singil körzetből Szacsho körzetbe helyezte át 1989-ben, és agresszív menedzselésbe kezdett. Azzal, hogy működését az építőiparra és a bevásárlóközpontokra is kiterjesztette, az üzleti szféra legnagyobbjai közé is bekerült. A pénzügyi válság után, 2004-ben a vállalat csődeljárás alá került, a tulajdonlás kikerült a Jang család kezéből. A Jinrot a Hite Beer vette át, és jelenleg Hite Jinro néven forgalmazzák.

 

Cikket írta: Rácz Ivett

Forrás: fnnews.com, kedglobal.com, jinro-soju.com

Képek forrása: unsplash.com, pixabay.com

Vissza a címlapra
Korea in Hungary

Előfutárok vagyunk, lelkesek, elkötelezettek és imádjuk, amit csinálunk, mert tudjuk, hogy az információkkal, amiket közzé teszünk, örömet szerzünk másoknak. A hallyu, vagy koreai hullám mára már kinőtte otthonát és nagyon sikeres terjeszkedésbe kezdett. Ezt a terjedést próbáljuk mi - a Korea in Hungary csapata - szélesebb ismeretanyaggal megtámogatni.
Reméljük, mindenki talál majd magának itt érdekes olvasnivalót! Kívánjuk, hogy a blogunkon keresztül még behatóbban sikerüljön megismerni e csodás országot, lakóit, a koreai nép kultúráját és szokásait.

Üdvözlettel:

A Korea in Hungary csapata

Legjobban pörgő posztok
Egy gonosz király kegyetlen halála
DJP • 4 nap
A Fiorentina elleni mérkőzés
Apuleius • 4 nap
Danilo távozásával Giuntoli két védőt igazolna
venember83 • 2 nap
Itt a Körút új klipje: Zságer Balázzsal írtak filmzenét a Megáll az időhöz
srecorder • 6 nap
A kölcsönjátékosok véglegesítése 80 millió euróba kerülhet
venember83 • 6 nap
Cikkek a címlapról
Anglia legszebb tengerpartjai
Átlátszó azúrkék víz, aranysárga homok, pálmafák, szörfösök, sziklacsipke és mészkőfalak, enyhe éghajlat, lifeguardok... Trópusok helyett Anglia... Ha valaki Angliában él és nem akar messzi országokba elutazni, de mégis trópusi környezetben szeretne nyaralni, vagy akár néhány napot eltölteni,…
A leghitelesebb film Hitler végnapjairól
A bukás egy 2004-ben készült színes, feliratos, 155 perc hosszúságú német háborús filmdráma, mely a második világháborút kirobbantó náci vezér és német kancellár Adolf Hitler életének utolsó 10 napját mutatja be, az 1945 április 20 és április 30 közti időszakot feldolgozva. A film Hitler egyik…
>