2021. nov 02.

85. Macska a forró bádogtetőn (Cat on a Hot Tin Roof) (1958)

írta: mindennapra1film
85. Macska a forró bádogtetőn (Cat on a Hot Tin Roof) (1958)

800px-cat_roof.jpgUSA (MGM), 108 perc, Metrocolor, dráma

Rendező: Richard Brooks

Producer: Lawrence Weingarten

Operatőr: William Daniels

Forgatókönyv: Richard Brooks, James Poe, Tennessee Wiliams drámája alapján

Zene: Charles Wolcott

Szereplők: Elizabeth Taylor, Paul Newman, Burl Ives, Jack Carson, Judith Anderson, Madeleine Sherwood

 

A Filmről

Harvey "Big Daddy" Pollitt (Burl Ives) a 65. születésnapját ünnepli családja körében. A gazdag ültetvényes tisztában van azzal, hogy már nem fog sokáig élni, hiszen az orvos megállapította, hogy rákos beteg. Nagyobbik fia, Gooper (Jack Carson) jóvoltából már unokák veszik körül, aki a feleségével (Madeleine Sherwood) együtt titokban azt reméli, hogy örökölni fogja apja nagy vagyonát. Az öregember kedvence azonban a kisebbik fiú, Brick (Paul Newman), akinek a felesége, Maggie (Elizabeth Taylor) gyönyörű és kívánatos asszony. Big Daddy abban bizakodik, hogy Maggie hamarosan gyermeket szül a fiának, és újabb unokával gyarapodik a család. Brick viszont nem gondol a gyereknemzésre, mióta elveszítette legjobb barátját, azóta egyre többet iszik, és megvádolja a nejét, hogy megcsalta őt az elhunyt cimborával. A családfő születésnapi ünnepségén régóta eltemetett sérelmek törnek a felszínre, és a törékeny családi idill szertefoszlik.

cat-on-a-hot-tin-roof-1024x788.jpg

Tennessee Williams szinte egész életében a saját homoszexualitásával és annak elfojtásából fakadó alkoholizmusával küzdött, ami a legtöbb írásában is megjelent, különös tekintettel a Macska a forró bádogtetőnre. A drámaíró Pulitzer-díjas műve három évvel a Broadway-premier után, 1958-ban került a mozikba. A regény egyik kulcsmotívuma a férj latens homoszexualitása, amely miatt már a színpadi változat számára is helyenként át kellett írni az eredeti szöveget, a szigorú cenzúra miatt pedig a filmverzió érdekében további átdolgozásokra volt szükség. A Broadway-darabban Maggie-t Barbara Bel Geddes (a Dallas c. sorozatból jól ismert Ellie Ewing), Bricket Ben Gazzara játszotta, míg Big Daddy szerepében már a színdarabban is Burl Ives játszott.

bran3450.jpg

Mindezek alapján a legkézenfekvőbb megoldásnak az látszott, hogy a színpadi változat színésze, Ben Gazzara játssza el a férfi főszerepet a filmben is. A színész azonban nem értett egyet azzal, hogy a mű homoszexuális utalásait cenzúrázzák, ezért elutasította a felkérést. A cenzúrával magával Paul Newman sem értett egyet, ő viszont állítólag csak azután szerzett erről tudomást, miután aláírta a szerződést. A legmegfelelőbb rendezőt sem kellett sokáig keresgélni, mert a színdarab rendezője, Elia Kazan tökéletesen alkalmas lett volna a feladatra, az illetékesek nagy meglepetésére azonban Kazan végül nemet mondott az ajánlatra. Tennessee Williams állítólag kifejezetten az addig szinte teljesen ismeretlen Burl Ives számára írta Big Daddy (a magyar változatban: Nagyapus) szerepét, ezért egyesek azt hitték, az írónak elment az esze. A színdarab sikere végül őt igazolta, így a színészt a filmváltozathoz is szerződtették.

Amikor Elizabeth Taylor megkapta a Macska a forró bádogtetőn forgatókönyvét, azonnal megérezte, hogy Maggie szerepe egy újabb nagyszerű lehetőséget jelent arra, hogy még feljebb emelkedjen a hollywoodi ranglétrán, mégsem mondott azonnal igent. Szerencsére akkori férje, Mike Todd filmproducer rábeszélte őt, hogy vállalja el a szerepet, mert utána az Oscar-díj magától fog az ölébe hullani. A forgatás megkezdése után néhány nappal azonban a férj légi szerencsétlenségben életét vesztette. Az özvegyen maradt fiatalasszonyt annyira lesújtotta a tragédia híre, hogy mindenki azt hitte, képtelen lesz befejezni a filmet. Miután visszatért a forgatásra, rövidesen újabb problémák támadtak körülötte, ugyanis viszonyt kezdett halott férje legjobb barátjával, Eddie Fisher énekessel, aki ráadásul Liz legjobb barátnőjének, Debbie Reynoldsnak a férje volt. Az erkölcsbotrány eleinte azzal a veszéllyel fenyegetett, hogy a konzervatív közönség bojkottálni fogja a filmet – végül ennek épp az ellenkezője történt. A Taylor-botrány és a provokatív plakát megtette a magáét: a nézők tódultak a mozikba, és a 2,3 millió dollárból forgatott film csak az Egyesült Államokban 17,6 milliót jövedelmezett, ezzel pedig az esztendő harmadik legsikeresebb hazai filmje lett.

Botrány ide vagy oda, a kritikák többsége elismerően írt Elizabeth Taylor alakításáról, de a dicsérő szavakból kijutott Paul Newmannek is. A kritikusok kiemelték továbbá azt is, hogy a két színész között nagyon jól működött a kémia. Az alkotás végül hat kategóriában indulhatott az Oscarért (legjobb film, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb rendező, legjobb női főszereplő, legjobb férfi főszereplő, legjobb operatőr), ám végül egyik kategóriában sem nyert. A filmből (vagy regényből) 1976-ban és 1984-ben is egy-egy tévéfilm is készült, melyek közül az utóbbi az ismertebb, Jessica Lange és Tommy Lee Jones főszereplésével.

Érdekességek

- A női főszerepet eredetileg Grace Kellynek szánták, ő viszont visszalépett, mert amíg a szkript körüli huzavonák zajlottak, feleségül ment Rainer monacói herceghez, és feladta a filmezést. A Brick szerepére eredetileg kiszemelt James Dean pedig időközben egy autóbalesetben életét vesztette. 

- A női főszerepre a későbbiekben felmerült még Marilyn Monroe és Lana Turner neve is, míg Brick szerepére Robert Mitchum, Elvis Presley és Montgomery Clift voltak a legesélyesebbek, ám végül mindhárman nemet mondtak. 

- Az alkotók eredetileg azt tervezték, hogy fekete-fehérben forgatják le a filmet, mert az ötvenes években ez volt a bevált gyakorlat az ilyen jellegű filmek esetében. Amikor eldőlt, hogy a két főszerepet Elizabeth Taylor és Paul Newman játssza, Richard Brooks ragaszkodott ahhoz, hogy színesben forgassanak, mert ki akarta használni a két színész feltűnően kék szemének vonzerejét.

- Paul Newman egyáltalán nem örült annak, hogy Elizabeth Taylor lesz a partnere, mert az álomgyár által kreált sztárnak tartotta őt, nem pedig komoly drámai színésznőnek. Miután elkezdődött a forgatás, Newman végül belátta, hogy tévesen ítélte meg partnernőjét.

macska-a-forro-badogtetonfaludi--ff8c1dc9dc-fdff16dac063f00ebc8f0062a2599469.jpg

- A férje halála miatt depressziós Elizabeth Taylor nem volt hajlandó enni sem, ezért a rendező parancsba adta, hogy az étkezési jelenethez igazi ennivalót szolgáljanak fel, így a színésznő kénytelen volt enni. Bár nem volt szükség rá, de Brooks több ismétlést is elrendelt, hogy Taylor minél többet egyen. 

- A film forgatása egybeesett a hollywoodi zenészsztrájkkal, és bár Charles Wolcott megkomponálta a szerelmi témát, a munka folytatására már nem volt kilátás. Így jobb híján nagy kutatás kezdődött az MGM archívumában, hogy korábbi filmekhez írt zenéket keressenek a filmhez.

- A filmet ócsárlók közé tartozott maga a szerző, Tennessee Williams is. Állítólag egyszer elment egy floridai moziba, és a jegyért sorba álló nézőket ezekkel a szavakkal próbálta lebeszélni: „Ez a film ötven évvel veti vissza a műfajt. Menjenek inkább haza!”

Vélemény

A Macska a forró bádogtetőn kapcsán a legelső kérdés, ami megfogalmazódott bennem, már azelőtt, hogy megnéztem volna a filmet, hogy mire is utal valójában a film (és egyben a regény) címe? Először azt hittem, hogy a filmben nem is fogok erre választ kapni, de szerencsére nem lett igazam. Az utalás Maggie-re, a "macskára' utal, aki ugyanúgy lavírozik a házasságában, mint egy macska a forró bádogtetőn, nem akar leugrani onnan, bármennyire forró is a talaj a lába alatt, azaz nem hajlandó kiszállni belőle és egyetlen céljának a házassága megoldását tekinti.

A film számos fontos kérdést és problémát érint: gyász és halál feldolgozása, hazugságok és képmutatás, rejtett homoszexualitás, alkoholizmus, családi problémák. Ezek közül a kérdések közül néhány problémára az alkotók (és maga az író) konkrét választ adnak, míg másokban a nézőre bízzák a végső következtetés levonását, amiket különbözőképpen lehet értékelni, főleg ami a homoszexualitás kérdését illeti. A hollywoodi cenzúra miatt ez utóbbit  - az eredeti  regénytől eltérően - nem merték egyértelműen felvállalni az alkotók, még akkor sem, ha történnek rá egyértelmű utalások a filmben is. Brick és Skipper kapcsolata nincs ugyan nevén nevezve, de kiderül, hogy az jóval több, egy szimpla barátságnál, másrészt kijelenthetjük azt is, hogy aki nem szeretné meg....ni Elizabeth Taylort, az vagy szimplán idióta vagy pedig a másik térfélen játszik.

cat_15.jpg

A Macska a forró bádogtetőn függetlenül attól, hogy kissé lightosabb az eredeti színműnél, mégis csak vissza tudta adni annak érzelmi és pszichés összetettségét, köszönhetően a kiváló színészeknek. A film sikeréhez egyértelműen hozzájárult a kiváló színészgárda, azon belül is a két főszereplő, Elizabeth Taylor és Paul Newman, valamint a Big Daddyt alakító Burl Ives nagyszerű játéka.

A film erőssége közé tartozik továbbá, hogy az idő múltával egyre inkább kitisztul a kép a karakterek közötti érzelmi és pszichés kapcsolatokat illetően, amelyekbe sok esetben régebbi események, érzelmi sérülések, sérelmek is belejátszanak. És ha jobban megfigyeljük a filmet, akkor egy felettébb kreatív alkotói megoldást is észrevehetünk: a történések először a ház felső emeletén lévő hálószobákban történnek, majd azzal párhuzamosan, ahogy egyre jobban megismerjük a családi kapcsolatokat és derülnek ki a család kis titkai, úgy haladunk lefelé a házon belül. A felső emelet után a földszinti nappaliba, majd a pincébe jutunk, ami jól szimbolizálja a film készítőinek azt a szándékát, hogy egyre mélyebbre ássanak a család ügyeibe, felfedve problémáik gyökerét. A film lezárása (ami eltér az eredeti regénytől) ugyan kicsit fülénél előrángatottnak tűnik, de szerencsére csak minimális mértékben rontja a film élvezeti értékét.

A mai rohanó világban a látványos, akciódús blockbusterekhez szokott közönségnek már szinte elképzelhetetlen, hogy egy ehhez hasonló film, ami lényegében egy család tagjai közötti kapcsolatokról és konfrontációkról szól, akkora közönségsikert arasson manapság, mint régen. Viszont aki szereti a kőkemény drámákat, a komoly konfliktusokat és mindennapi problémákat érintő filmeket, és mindezek mellett vevő a színészközpontú és lassabban csordogáló alkotásokra, az semmiképp se hagyja ki a filmet. Garantálom, hogy felejthetetlen élménnyel fog felállni a székből, még akkor is, ha nem egy könnyed alkotásról van szó, viszont minden perce megéri a ráfordított időt.

https://videa.hu/videok/film-animacio/macska-a-forro-badogteton-1958.-newman-taylor-tyM6IFm8L54u7biV

Ítélet: 10/9

Szólj hozzá

homoszexualitás család cenzúra dráma kapcsolatok Oscar Tennessee Williams Paul Newman Elizabeth Taylor