2021. jan 21.

51. Vörös folyó (Red River) (1948)

írta: mindennapra1film
51. Vörös folyó (Red River) (1948)

red_river_1948_poster.jpgUSA (Monterey), 127 perc, ff, western

Rendező: Howard Hawks

Producer: Howard Hawks

Operatőr: Sidney Hickox

Forgatókönyv:  Borden Chase, Charles Schnee, Borden Chase The Chisholm Trail című regénye alapján

Zene: Dimitri Tiomkin

Szereplők: John Wayne, Montgomery Clift, Walter Brennan, Joanne Dru, Harry Carey, Coleen Gray, John Ireland, Noah Beery Jr., Harry Carrey Jr., Paul Fix

 

A Filmről

A hangosfilm korszak elején a western filmek népszerűsége ugyan erősen visszaesett, de az 1939-es Hatosfogat óriási sikere elindította a westernek másodvirágzását, és nem mellékesen John Wayne-t is világhírűvé és népszerűvé tette. Ezután pedig sorra érkeztek a különböző stílusú vadnyugati filmek, mígnem az 1950-es években elérték virágkorukat. A Vörös folyó a szó szoros értelmében egy klasszikus western egy valódi eseményről: az első sikeres marhaterelésről. Ebben a filmben a legszigorúbb értelemben vett "cowboyokat" csodálhatjuk, ahogy az életüket kockáztatva vágnak át egy veszélyes vidéken, hogy minden viszontagsággal dacolva minél jobb áron tudják értékesíteni a jószágokat. 

redriver_05_1.jpg

Az amerikai polgárháború végén a magányos Thomas Dunson (John Wayne) és az indiántámadás során magára maradt Matthew Garth (Montgomery Clift) Texas egyik legnagyobb marhacsordájának a tulajdonosává válnak. Felbérelnek egy rakás cowboyt, hogy együtt keresztül hajtsák az állataikat a Chisholm ösvényen egészen Missouriig, hogy az újonnan épült vasútvonal miatt kialakuló keresletet kihasználva a legjobb áron értékesíthessék őket. Dunson szigorú és makacs ember, aki a saját törvényei szerint él, amivel sok emberét elmarja maga mellől, köztük régi barátját, a szekérkaraván szakácsát (Walter Brennan) és - ami még rosszabb - fogadott fiát is. Egy keserű vita után Matt fellázad a férfi ellen, majd elindul az állatokkal és embereivel a biztonságosabb útvonalat választva, magára hagyva Dunsont a Red Rivernél. Dunson ekkor megfogadja, hogy bosszút áll nevelt fián.

Noha Hawks a westernjeiről lett híres, meglepően kevés filmet rendezett ebben a műfajban. A Vörös folyó egy szeretetteljes tisztelgése a nagy rendező, John Ford előtt, a film tele van tipikusan rá jellemző elemekkel (az ekhós szekerek sziluettjei a horizonton, a lenyugvó nap előtt pózoló férfiak, a számos dalbetét), de felfedezhető benne a rendező érdeklődése is a férfiak közötti harc és vetélkedés iránt. Howard Hawks, a macsó kihívások nagy krónikása a cowboy műfaj fő művét viszi színre, amely minden más marhahajcsárokról szóló filmet háttérbe szorít gyönyörű és izgalmas képsoraival a szétszóródott csordáról, a zord időjárásról, a cowboyok életéről és az indiánokkal vívott csetepatékról.

redriver_02_1.jpg

A forgatókönyv kínál egy nem is igazán rejtett, freudi értelmezési lehetőséget is az apafigurát megtestesítő John Wayne és a függetlenséget bizonyítani akaró Montgomery Clift viszonyán keresztül. Ez kiválóan érzékelhető, ahogy az előbbi által alakított izmos macsókarakter éles ellentétben áll a fiatal színész ideges félszegségével, amely ellentét különös feszültséget ad a filmnek. Ez volt egyébként Montgomery Clift első filmje, bár később mutatták be, mint a The Search című filmjét (amiért végül rögtön Oscarra is jelölték), de valójában a Vörös folyót forgatta hamarabb, csupán egy jogi procedúra miatt került később a mozikba. A filmet még 1946-ban forgatták, de két évig várni kellett a bemutatásával jogi okokból, ugyanis Howard Hughes azt állította, hogy a film túlságosan hasonlít A törvényenkívüli (The Outlaw, 1943) című filmjéhez.

A Vörös folyó egy valóban látványos és átfogó vállalkozás, amiben három nagyszerű színészi játékkal (Wayne, Clift és Brennan) kiegészítve tárnak elénk egy olyan történetet, amire méltán büszkék lehetnek a tengerentúlon és nem véletlenül vált klasszikussá.

Érdekességek

- A film kapcsán John Wayne-ről jó barátja, a neves rendező, John Ford így nyilatkozott: "Sosem gondoltam volna, hogy ez a szemétláda még színészkedni is tud!". Ez végül odáig vezetett, hogy a rendező a későbbiekben jóval összetettebb és drámaibb szerepekben elkezdte alkalmazni John Wayne-t.

- Szóbeszédek szerint a rendező Howard Hawks és a Cherry szerepében feltűnő John Ireland egyaránt Joanne Dru kegyeiért szálltak versenybe, és végül utóbbi lett a befutó, nem sokkal később össze is házasodtak. Ezt Hawks azzal igyekezett megbosszulni, hogy a film elején még viszonylag fontos szereplőnek tűnő Ireland szerepét teljesen eljelentéktelenítette a filmben.

redriver_01_1.jpg

- A film egyes jeleneteit John Wayne utolsó filmjében, A mesterlövészben (The Shootist, 1976) is felhasználták, hogy elmélyíthessék a karaktere háttértörténetét.

- Annak ellenére, hogy a forgatási helyszín nem bővelkedik csapadékban, mégis számos esetben volt felhőszakadás. John Wayne meggyőzte a rendezőt, hogy semmilyen időjárási körülmény ellenére se álljanak le a forgatással, így került a filmbe a felhőszakadásos jelenet.

- Ez volt az egyetlen film, melyben Harry Carey Jr. az apjával (Harry Carey Sr.) közös filmben játszott, közös jelenetük azonban nem volt.

- A Vörös folyó volt az a film, ami Az utolsó mozielőadás (The Last Picture show, 1971) című korszakalkotó filmben utolsó filmként vetítettek a moziban.

- A filmben végzett munkájuk emlékére, Howard Hawks rendező egyedi és speciális "western" övcsatokat készíttetett a film szereplőinek és a stáb egyes tagjainak.

image_2.jpg

Vélemény

A film megnézése után arra a következtetésre jutottam, hogy a film alapszituációja nagy hasonlóságot mutat a Lázadás a Bountyn (Mutiny on the Bounty, 1935) című Oscar-díjas klasszikussal, csak jelen esetben a tengerről a vadnyugatra helyezték át a konfliktus helyszínét. Mindkét film egy lázadás történetét dolgozza fel, de előbbi esetben egy izgalmas kalandfilm kerekedett a történetből, míg jelen esetben inkább egy főhajtás a cowboyok és a vadnyugat előtt.

Nem egy szokványos western filmmel van dolgunk, az már az első percben kiderül. Itt nem a kártyaasztalok, a leszámolás vagy a bosszú körül forognak az események és nincsenek pergő pisztolypárbajok sem. Ezzel szemben megismerhetjük a valódi cowboyok életét, a viszontagsággal és nélkülözéssel teli mindennapokat, amint nap mint nap küzdeniük kell a természet erejével és az őslakos indiánok támadásaival, mindezt egyetlen célért, a csorda érdekében. A film ugyanolyan lassan csordogál, mint ahogy a marhacsorda terelése halad, az izgalmak és a nagy fordulatok bizony nem tartoznak a film jellemzői közé.

redriver_14_1.jpg

Ezzel szemben egy érdekes apa-fiú kapcsolat bontakozik ki a szemünk előtt Dunson (John Wayne) és fogadott fia, Matt (Montgomery Clift) között. A két ember személyisége és gondolkodásmódja igencsak különböző. A film egy percig sem hagy kétséget Dunson módszerei felől. Már a film elején saját bélyegét süti rá a szabadon kóborló marhákra és amikor két mexikói felvilágosítja, hogy a legelő nem az ő tulajdona, szó nélkül lelövi az egyiket, a másikkal pedig megüzeni a tulajdonosnak, hogy a Rio Grandétól északra minden az övé. A film további részében pedig még inkább megbizonyosodhatunk arról, hogy egyetlen dolog lebeg a szeme előtt, hogy eljuttassa a csordát a célhoz minden áron és ebből a döntéséből egy jottányit sem enged és jobb, ha senki nem keresztezi az útjait ezen elhatározásában. Ezzel a már-már zsarnoki jellemmel fordul szembe a függetlenségre vágyó fiatal cowboy, mintegy lázadásként és maga mellé állítja csapat nagy részét. A film végén azonban bebizonyosodik, hogy kettejük kapcsolata jóval túlmutat egy szimpla apa-fiú kapcsolaton, számos olyan (főként szóbeli) utalás történik a filmben, ami alátámasztja a kettejük között fennálló homoszexuális felhangot.

redriver_08_1.jpg

Ugyan semmi bajom a fekete-fehér filmekkel, sőt kifejezetten kedvelem őket, de ezt a filmet szívesen elnézegettem volna színesben is (főleg, hogy a technika már rendelkezésre állt), mivel a film elég grandiózus látványvilággal rendelkezik. Aki kíváncsi arra, hogyan is telt a valódi marhahajcsárok, azaz a valódi cowboyok élete és szereti a kissé lassan csordogáló, és látványos vadnyugati filmeket, annak jó választás lehet. Én azonban megmaradok inkább az 50-es és 60-as évek klasszikus westernjeinél és a mocsoktól és izzadtságtól bűzlő spagettiwesterneknél.

https://www.dailymotion.com/video/x7otwuw

Ítélet: 10/6,5

Szólj hozzá

amerika indián western férfi csorda cowboy vadnyugat John Wayne Howard Hawks John Ford Montgomery Clift marhahajcsár